Nieuwe huiskamer voor studenten komt op Princetonplein

De Vagant was enige tijd een populaire ontmoetingsplek in De Uithof. Foto DUB

De Vagant deed tot twee jaar terug dienst als tijdelijk alternatief voor de kantine in het Minnaertgebouw dat toen verbouwd werd. Studenten bètawetenschappen en geowetenschappen wisten de weg naar het houten onderkomen snel te vinden vanwege het veelgeprezen ‘strandtentkarakter’. Het was een plek waar studenten lunchten of een spelletje speelden. Studieverenigingen hielden er hun borrel of barbecueden op het grasveld,  ook in de avonduren of weekenden. De officiële cateraar bleef buiten beeld; er werden gewoon eigen consumpties genuttigd.

Toen de vergunning voor De Vagant verliep, zegde het universiteitsbestuur toe serieus werk te willen maken van een nieuwe ontmoetingsplaats met een permanente status die dezelfde mogelijkheden bood. Wat er in de Vagant gebeurde, paste immers goed bij het streven om de levendigheid in De Uithof en de communityvorming onder studenten te vergroten. Alleen de precieze locatie en de eisen die aan een nieuw gebouw gesteld zouden worden, stonden nog ter discussie.

Picknickbanken
Deze week werd duidelijk dat de nieuwe studentenhuiskamer op het Princetonplein komt. Dat wordt de komende jaren opgeknapt en krijgt een open en groen karakter. Het Aardwetenschappengebouw aan het plein wordt gesloopt. Naar verwachting kan vanaf eind 2021 met de bouw van de 'nieuwe Vagant' worden begonnen.

Het gaat om een losstaand gebouw waar ongeveer 200  studenten een plekje kunnen vinden. Ook komt er een terras met picknickbanken en een grasveld om op te sporten of te ontspannen.  De nieuwe voorziening zal op werkdagen tussen 10 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds geopend zijn. In de avonduren kan het gebouw gereserveerd worden tot middernacht.

De eigenschappen die de Vagant tot een succes maakten, moeten in het nieuwe gebouw terugkomen. Verder zal er sprake zijn van een duurzaam ontwerp. Hoewel de Vagant vooral bedoeld is om studenten en medewerkers te laten ontspannen, wil de universiteit voorkomen dat overmatig bier drinken wordt aangemoedigd. De universitaire regel dat er pas na vijf uur ’s middags alcohol kan worden gedronken, geldt ook hier.

Voor alle studenten
Het belangrijkste nieuwe uitgangspunt is waarschijnlijk dat de voorziening zeker niet alleen voor bèta- en geostudenten is bestemd. Ook andere studenten moeten er borrels en lezingen kunnen organiseren of gewoon gezellig met elkaar kunnen afspreken.

Het is voorlopig niet de bedoeling dat studenten hun nieuwe huiskamer zelf gaan uitbaten. In het verleden boden studieverenigingen meerdere malen aan het beheer van een ontmoetingsplek zelf te organiseren. Daar wordt nu vanaf gezien. Omdat ook medewerkers op de nieuwe locatie activiteiten moeten kunnen organiseren en omdat zaken als onderhoud, schoonmaak en beveiliging behoorlijk wat vragen, is besloten het Facilitair Service Centrum hiervoor verantwoordelijk te maken.

Erg blij
Scheikundestudent Ties Bakker was samen met studiegenoot Angela Melcherts namens de studieverenigingen van Geowetenschappen en Bètawetenschappen betrokken bij de nieuwe plannen. Hij is zeer te spreken over de medewerking van de universiteit. “Wat er nu komt, sluit goed aan bij wat wij graag wilden. Er is naar ons geluisterd en daar zijn we heel blij mee.”

Bakker vindt het belangrijk dat er nu een plek komt waar activiteiten plaatsvinden die de studentengemeenschap dichter bij elkaar brengen. Ook is er volgens hem – zeker na de aankondiging van de sluiting van de kantine van het Minnaertgebouw - behoefte aan een plek waar studenten en docenten elkaar informeel kunnen spreken. “En dus niet alleen in de collegezaal.”

Met de plannen is er volgens hem ook de zekerheid dat het nieuwe onderkomen de ‘robuuste’ uitstraling krijgt die de Vagant kenmerkte. “Er moet een biertje over de grond kunnen gaan.”