Nieuwe milieuopleiding wordt volledig Engelstalig

Voor komend studiejaar kunnen studenten nog kiezen uit twee milieuopleidingen waar Nederlands de voertaal is. Vanaf 2016 start de Engelstalige bachelor Global Sustainability Science.

De Universiteit Utrecht start een nieuwe, volledig Engelstalige bacheloropleiding: Global Sustainability Science.

De nieuwe studie start in september 2016 als opvolger van de opleidingen Milieu-maatschappijwetenschappen en Milieu-natuurwetenschappen. Die studies worden wegens tegenvallende instroomcijfers samengevoegd.

De huidige naamgeving van de opleidingen zou sommige studenten afstoten, blijkt uit een doelgroepanalyse die is uitgevoerd in opdracht van de Universiteit Utrecht. Potentiële studenten voelen zich niet langer aangesproken door het woord 'milieu'. De naam Global Sustainability Science zou beter in de oren klinken van toekomstige generaties wereldverbeteraars.

Nieuw is dat al het onderwijs in het Engels zal worden gegegeven. Daarmee profileert de nieuwe opleiding zich ten opzichte van concurrerende studies in Amsterdam (UvA, Future Planet Studies) en Wageningen (Milieuwetenschappen), waar Nederlands de voertaal is.

De Universiteit Utrecht heeft momenteel vier volledig Engelstalige bacheloropleidingen: Economics & Business Economics, College of Pharmaceutical Sciences (een honoursopleiding), University College Utrecht en University College Roosevelt. In de andere 46 bacheloropleidingen wordt onderwijs volledig of deels in het Nederlands verzorgd. In de masterfase is Engels gangbaarder: daar is bij meer dan de helft van de programma's Engels de voertaal.

De huidige studenten van Milieu-maatschappijwetenschappen en Milieu-natuurwetenschappen krijgen al regelmatig college in het Engels, vooral in het derde studiejaar. Ze moeten ook hun bachelorscriptie in het Engels schrijven.

Hilde Huismans, studente Milieu-natuurwetenschappen en lid van het bestuur van studievereniging Storm, zou volledig Engelstalig onderwijs geen probleem vinden. "Ik heb hiervoor al een Engelstalige hbo-opleiding gedaan dus ik ben het gewend." Maar, voegt ze er aan toe, "ik kan niet namens al mijn medestudenten spreken. Sommigen zouden het wel lastig gevonden hebben, meteen alles in het Engels in het eerste studiejaar."