Nieuwe UU-masterkiezerssite in de lucht

Taart om te vieren dat de UU een nieuwe masterkiezerssite heeft.

Sinds gisteren heeft de Universiteit Utrecht er weer een nieuwe site bij: de masterkiezerssite. Op deze site kunnen bachelorstudenten alle informatie vinden van de verschillende masteropleidingen die de UU biedt.

Even na het middaguur werd dinsdag kort stilgestaan bij de derde doelgroepensite van de Universiteit Utrecht die vanochtend ‘live’ ging. Het College van Bestuur hief het glas met een grote groep medewerkers die verantwoordelijk waren voor de masterkiezerssite. Ook drie van de vier studenten die model staan voor dé masterstudent van de UU waren bij het kleine feestje aanwezig.

De site moet de zoekende bacherlorstudent helderheid geven over het grote aanbod masteropleidingen van de UU. Zich oriënterende studenten kunnen hier gemakkelijk bijvoorbeeld drie opleidingen met elkaar vergelijken. Ook staan er bij elke opleiding zogeheten testimonals waarin alumni vertellen wat ze onder meer van de masteropleiding hebben gevonden en wat voor werk ze er mee hebben gekregen.

De nieuwe site is één van dingen die de universiteit in de strijd gooit om meer studenten voor een master aan de UU te laten kiezen. Nu dreigt de universiteit een bacheropleiding te worden: meer Utrechtse bachelorstudenten kiezen voor een master aan een andere universiteit, dan dat bachelorstudenten van elders kiezen voor Utrecht.

Het past binnen de operatie van de masterherziening. Deze houdt in dat de programma’s van vrijwel alle masteropleidingen op de schop gaan, dat de masterprogramma’s meer aansprekende titels krijgen en dat er meer aandacht komt om studenten naar de arbeidsmarkt te leiden via UU Career Services. DUB heeft hier onlangs het magazine Door naar de master aan gewijd.

De mastersite past in het beleid van de universiteit om voor elke doelgroep een eigen site te maken. Op stapel staan nog een site voor studenten en een zogeheten corporate site die de huidige www.uu.nl site moet vervangen.