Nijmeegse studentenpastor zegent geen homostellen

De Nijmeegse studentenkerk wordt conservatiever: voorganger Theo Koster wilde homostellen best inzegenen, maar de nieuwe Nijmeegse studentenpastor Jos Geelen doet dat niet.

Jos Geelen wordt op 10 april geïnstalleerd. Vox, het blad van de Radboud Universiteit Nijmegen, zette dit weekend per ongeluk een conceptversie van een interview met hem online. “Je moet mij niet vragen wat mij niet gegeven is”, zegt hij daarin onder meer. “Ik heb respect voor iedereen die naar onze kerk komt, maar homostellen inzegenen kan niet.”

Zijn voorganger had daar geen moeite mee. “Als ik signalen krijg dat op een verhouding tussen twee mannen of twee vrouwen Gods zegen rust, zijn ze bij mij aan het goede adres”, zei hij eerder tegen Vox. “Ik zou in gewetensnood komen als ik ‘nee’ zou zeggen tegen zo’n relatie.” Koster kwam vanwege dat standpunt meermaals in conflict met zijn superieuren in de katholieke kerk.

De redactie van Vox heeft het interview weer van de website gehaald en betreurt de gang van zaken. De hoop is dat een nieuwe versie binnenkort gepubliceerd kan worden.

Hoewel het interview dus niet meer online staat, zijn er al wel reacties gepeild. Op de Nijmeegse campus wordt wisselend gereageerd op het interview. De Katholieke Studentenvereniging KSN laat weten “volledig achter de pastor” te staan.