Nijmegen lokt studenten met e-bike uit de trein

Vijftig Nijmeegse studenten krijgen een e-bike om naar college te komen. Om de overvolle treinen te ontzien, moeten dat er uiteindelijk veel meer worden.

In alle studentensteden zitten vervoerders ermee in hun maag: treinen die in de spits voornamelijk gevuld zijn met studenten. Reizigers moeten staan en kunnen soms helemaal niet meer mee. Bovendien is de spits voor vervoerders duur: ’s ochtends en ’s avonds zijn er treinstellen nodig die de rest van de dag niet gebruikt worden.

Op de fiets
“Rondom Nijmegen is het overgrote deel van de spitsreizigers student”, vertelt Nick Verveen van adviesbureau Advier. Ook als maar tien procent van die groep anders gaat reizen, zou dat het probleem al oplossen.

Dus start binnenkort een experiment met e-bikes. Vijftig studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen krijgen er zes maanden een te leen. Met speciale apparatuur en een app wordt gecontroleerd of de fiets echt wordt gebruikt. De deelnemers moeten enquêtes invullen over hoe het hun bevalt.

“We willen onderzoeken of studenten het interessant vinden om een e-bike te gebruiken in plaats van het openbaar vervoer”, legt Verveen uit. “Het ministerie van Onderwijs betaalt vervoersmaatschappijen nu voor het studentenvervoer. Maar misschien zijn er wel studenten die hun ov-kaart liever inruilen voor een fiets. Die mogelijkheid bestaat nu niet.”

Het e-bike experiment wordt mede gefinancierd door spoormaatschappij Veolia en het ministerie van Infrastructuur en Milieu en is vooral bedoeld om de steden bereikbaar te houden. Maar mogelijk blijkt ook dat een e-bike goedkoper is dan een ov-studentenkaart. Dat zou goed uitkomen, want daar wil het ministerie van Onderwijs tweehonderd miljoen op bezuinigen.

Buiten de spits
Een ander experiment dat studenten moet verleiden om eerder of later met de trein naar Nijmegen te komen, is volgens Verveen succesvol en wordt binnenkort uitgebreid. Nog deze week komt de vernieuwde app online waarmee studenten punten verdienen als ze buiten de spits in de trein stappen. Ook dat wordt gecontroleerd met speciale apparatuur.

“Nu is het nog simpel. Studenten sparen voor een tegoedbon van de H&M of Spotify. Maar we zijn bijvoorbeeld in gesprek met restaurants op het station. Dan kun je sparen voor een diner op het station en wordt het nog aantrekkelijker om de spits te mijden.”

Groningen
Vorig jaar kregen studenten van de Hanzehogeschool in Groningen e-bikes te leen om ze uit het openbaar vervoer te krijgen. De resultaten van dat experiment worden binnenkort bekendgemaakt.