Nijmegen opent escape room over ‘universiteit in verzet’

Screenshot uit video trailer game

In 1943 weigerde de rector van de Katholieke Universiteit Nijmegen om de ‘loyaliteitsverklaring’ aan zijn studenten voor te leggen, waarin ze moesten verklaren dat ze zich niet tegen de Duitsers zouden verzetten. Liever sloot hij de universiteit.

“Onze studenten moesten meteen onderduiken of zich melden voor de Arbeitseinsatz”, vertelt Eelco Keij van de Radboud Universiteit, initiatiefnemer van een educatieve escape room over dit onderwerp.

De escape room (en de bijbehorende tentoonstelling) wordt geopend door de 101-jarige zus van de Nijmeegse verzetsheld Jozef van Hövell. “Dat is heel bijzonder”, zegt Keij. “Ze is nog in goede gezondheid.”

Deelnemers kruipen in huid verzetsleider
De jonge baron Van Hövell werd in de oorlog praeses van de verboden Nijmeegse studentenvereniging Carolus Magnus en groeide uit tot verzetsleider. Uiteindelijk is hij opgepakt en op 25-jarige leeftijd overleden in concentratiekamp Neuengamme.

Deelnemers aan de escape room kruipen in de huid van zijn vrienden. De slogan van de escape room is: “Verstrikt in een waargebeurd verhaal... Weet jij te ontsnappen?” Historici en ervaren escape-roommakers hebben samengewerkt. Oud-VVD-leider Frits Bolkestein heeft enkele teksten ingesproken.

Escape rooms zijn eigenlijk een spelletje: vind je alle aanwijzingen, kun je op tijd ontsnappen? Ze zijn over de hele wereld razend populair, zegt Keij, “vooral onder millennials”.

Mag je eigenlijk wel amusement maken van de Tweede Wereldoorlog? Keij: “Daar hebben we met elkaar over gesproken. Zolang we de deelnemers maatschappelijk besef meegeven en het verhaal van onze eigen universiteit vertellen, dan kunnen we dit educatief verantwoorden. De vorm is ondergeschikt aan de inhoud.”

Maar Keij is wel heel enthousiast over de vorm en steekt dat niet onder stoelen of banken. Alle universiteiten zouden gebruik kunnen maken van educatieve escape rooms, meent hij. De mogelijkheden zijn legio. “In Delft zou je een kamer kunnen maken waar je pas uit ontsnapt als je goed programmeert.”