Nobelprijs voor zuinig blauw licht

De Nobelprijs voor de natuurkunde gaat dit jaar naar de uitvinders van een blauw lampje dat een revolutie veroorzaakte in de wereld van de elektronische verlichting. Dat heeft het Nobelprijs-comité zojuist bekend gemaakt.

In de vroege jaren negentig wisten de Japanners Isamu Akasaki en Hiroshi Amano samen met de Amerikaans-Japanse Shuji Nakamura een helderblauwe LED-verlichting te maken. Het was een doorbraak die dertig jaar op zich had laten wachten.

Er waren al lange tijd rode en groene LED-lichtjes, maar blauw miste nog. Rood, groen en blauw kunnen samen wit licht maken en alle andere kleuren mengen. Daardoor kon zuinige LED-verlichting een alternatief worden voor de energieverslindende gloeilampen. De lampjes worden steeds zuiniger, terwijl ze steeds meer licht voortbrengen.

De twee Japanners zijn hoogleraar aan Nagoya University. Nakamura is hoogleraar aan de University of California.