'Nog een Zwaartekrachtsubsidie en we zakken door de vloer'

Door het aantrekken van tientallen nieuwe universitaire docenten is het bij de faculteit Sociale Wetenschappen momenteel puzzelen om iedereen een werkplek te geven.

Een waar verhuiscircus vindt dezer dagen plaats bij de faculteit Sociale Wetenschappen. Werknemers sjouwen met dozen door de gang, en menigeen moet de werkkamer vanaf nu delen met een collega. Ook verliezen veel parttimers hun vaste werkplek: zij moet gaan werken op flexplekken.

Reden? De indiensttreding van tientallen nieuwe universitaire docenten. De faculteit heeft flink wat extra geld uitgetrokken voor extra handen die moeten zorgen voor minder werkdruk, kleinere klassen en meer feedback voor studenten.

Goed nieuws natuurlijk, die nieuwe docenten. Maar het heeft ook een keerzijde: al dat nieuwe personeel moeten ook ergens werken. En dat vergt nogal wat gepuzzel voor de faculteit die toch al niet ruim in de vierkante meters zat na het vertrek uit het Van Unnikgebouw.

Voor de nieuw geworven docenten kan nog wel een plek gevonden worden, maar daarna kan er niemand meer bij, zei faculteitsdirecteur Frank Jan van Dijk vorige week in de faculteitsraad. “Bij nog zo’n hausse aan personeel zakken we door de vloer.”

Mocht Sociale Wetenschappen wederom een Zwaartekrachtsubsidie binnenhalen, of misschien een paar ERC-grants, dan heeft de faculteit een probleem, schetste Van Dijk. “Dan komen er weer tientallen nieuwe mensen binnen, en die kunnen we niet accommoderen.” Hij sloot nieuwe huisvesting “op de middellange termijn” niet uit. De faculteit is nu verdeeld over twee gebouwen: het Sjoerd Groenmangebouw en het Langeveldgebouw.

De interne verhuizingen gaan gepaard met de nodige irritaties op de werkvloer. Van Dijk: “En dat snap ik goed. Het interfereert met je werk. Het is irritant. Maar het moet wel gebeuren.” Glimlachend: "Je kunt soms beter aan hun salaris komen dan aan hun kamer."