Nominaties docentenprijzen: acht kanshebbers voorgedragen door acht verenigingen

Afbeelding DUB

De eerste klap is een daalder waard. Bij Sticky, de studievereniging voor Informatica- en Informatiekunde, zijn ze “uitermate blij verrast”. Voor de eerste keer in het 14-jarig bestaan had het Sticky-bestuur een docent voorgedragen voor de jaarlijkse prijs voor Docent van het Jaar. En kijk nu: hun Informatiekundedocent Frans Wiering is zowaar één van de vier docenten die door de jury is genomineerd.

“Heel terecht ook”, zegt bestuurslid Onderwijs Victor Severijns. Hij was de drijvende kracht achter de voordracht van Wiering. Pionierswerk dat veel tijd kostte. Andere besturen hebben hele draaiboeken klaarliggen voor de jaarlijkse procedure van voordrachten. Sommige studieverenigingen hebben hun zaakjes zo goed op orde dat ze opvallend vaak succes hebben, zoals de psychologen van Alcmaeon of de biologen van UBV.

Betrokkenheid
Over Wiering, die zijn voordracht onder meer te danken heeft aan een poll onder studenten op de Sticky-website, zegt Severijns: “Het is een betrokken docent die constant bezig is om nog meer uit zijn onderwijs en uit zijn studenten te halen. Bovendien toont hij buiten de colleges een veel grotere betrokkenheid dan je mag verwachten. Hij weet al heel snel hoe je heet en ook precies waar je mee bezig bent.”

Veel meer wil Severijns niet zeggen. Er komt nog een tweede selectieronde waarin hij de jury ervan moet overtuigen dat Wiering werkelijk de beste docent van de hele universiteit is.

Twee keer vier
De Informatiekundedocent is één van de vier kandidaten die door een jury onder leiding van hoogleraar Watermanagement Ruud Schotting werden genomineerd voor de prijs van Docent van het Jaar. De andere drie zijn: Gerda Andringa (voorgedragen door de studenten van het Middelburgse UU-onderdeel University College Roosevelt), Gery Nijenhuis (voorgedragen door de studievereniging sociale geografie en planologie) en Edwin Pos (voorgedragen door UBV van biologie).

Ook voor de prijs Docenttalent van het Jaar voor jonge en minder ervaren docenten zijn er vier genomineerden. Het gaat om Linda van de Bunt (voordracht door Sams van Geneeskunde), Djoeke van der Sluis (voordracht door Alcmaeon van Psychologie), Arjan van Tilborg (voordracht door Vocus van Onderwijswetenschappen) en Lorena de Vita (voordracht door UHSK van Geschiedenis).

Onderwijsparade
In totaal waren er 33 voordrachten. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de Onderwijsparade op 5 maart in het Academiegebouw. De Docent van het Jaar en het Docenttalent van het Jaar ontvangen behalve een wisseltrofee een geldbedrag van respectievelijk 5000 en 3000 euro, de studieverenigingen die de winnaars hebben voorgedragen krijgen 1000 euro.