Nostalgie ten top: het eerste NK Trefbal

Was trefbal of apenkooien de leukste sport vroeger op school? Foto: Dodgeball worldwide

Zaterdag vindt op sportcentrum Olympos het eerste officieuze NK Trefbal plaats. Voor wie terugverlangt naar het gymlokaal van zijn lagere school.

Je vond het geweldig of je haatte het: trefbal. Waar de één zich alle glorieuze momenten nog herinnert, heeft de ander er zowat een trauma overgehouden.

“De trefbal-haters zien we zaterdag niet terug”, lacht Tomas Sillekens. De Utrechtse geneeskundestudent is een van de vier organisatoren van ‘het eerste NK Trefbal’ dat dit weekeinde in sportcentrum Olympos plaatsvindt. “Maar als je iemand vraagt: wat is het leukste dat je vroeger op de lagere school deed, is het antwoord toch heel vaak óf apenkooien óf trefbal. Zelfs mijn vader werd enthousiast bij het idee.”

Het evenement spreekt inderdaad tot de verbeelding. Binnen een mum van tijd zat het toernooi ‘vol’. Driehonderd deelnemers verdeeld over veertig teams doen een gooi naar het kampioenschap. Tomas: “We weten niet precies wat hun achtergrond is, maar we gaan ervan uit dat de meeste deelnemers studenten zijn. Ze komen uit de hele Randstad, maar er zijn ook teams uit Groningen.”

Dat zich maar één damesteam heeft aangemeld zou er op kunnen wijzen dat de antipathie tegen trefbal wellicht enigszins genderbepaald is. (Waren het vroeger ook niet meestal meisjes die zich in een hoekje van de zaal verschuilden? Of is dat een vooroordeel?) Tomas: “Er doen wel veel gemengde teams mee. Die proberen we in de poulefase ook zoveel mogelijk tegen elkaar te laten spelen.”

Het idee voor de NK Trefbal ontstond een half jaar geleden in New York. Twee vrienden van Tomas uit Delft, Kevin Snel en Jouri Schoemaker, bezochten daar een ‘Dodgeball’-wedstrijd. De variant van het Nederlandse trefbal is in de Verenigde Staten een serieuze sport. “Zoals je hier voetbalt of hockeyt, doe je daar aan dogdeball”, vertelt Tomas.

Op de website van de NK staan enkele snelle filmpjes van topwedstrijden (zie hieronder) waaruit blijkt dat trefbal echt wel iets meer kan zijn dan tijdverdrijf voor scholieren. Tomas, grinnikend: “We hoorden dat die beelden sommige mensen zelfs hebben afgeschrikt om mee te doen.”

NK Trefbal 2016 from Jouri Schoemaker on Vimeo.

De Amerikaanse ervaring leidde bij Kevin en Jouri toch tot enige nostalgische gevoelens. Het plan voor een Nederlands Kampioenschap Trefbal was daarna snel geboren. Een gedachtesprong die minder groot is, als je weet dat Jouri, ook al eens een NK Risk organiseerde. Samen met Tomas en een vierde vriend, de eveneens Delftse student Harm Houwink, werd een organisatie op poten gezet.

Een kleine ‘cheesy’ knipoog hoort er zaterdag bij. Het viertal hult zich in de slobberige gele tenues die bekend zijn uit de melige Amerikaanse blockbuster Dodgeball met onder meer acteur Ben Stiller. “Ik kende die film zelf niet”, vertelt Tomas. “Maar de anderen hebben hem wel gezien. Voor hen was dat een extra inspiratie.”

De teamnamen zijn –zoals dat hoort bij studentikoze toernooien- de uitkomst van nachtenlange creatieve beraadslagingen. De purple cobra’s (ook een verwijzing naar de Dodgeballfilm), stralend falen, gym class heroes en Jezus, wat een naam, zijn ondermeer van de partij.

Maar voor het overige gaat het wel degelijk om een serieus toernooi. De deelnemers zullen even moeten wennen aan de officiële Amerikaanse regels die worden gehanteerd. Die zijn net even anders dan in dat gymlokaal in Franeker of Roermond. Tomas: “De winnaar krijgt de eer en een wisselbeker. We hopen dat dit toernooi een traditie wordt.”