'Notarieel recht dreigt kleine niche te worden'

De praktijk vraagt om breder geschoolde notarissen. Daarom moet  de Utrechtse opleiding tot notaris veranderen en krijgt het een anders ingekleurde leerstoel. Dat zegt Rebo-decaan Henk Kummeling naar aanleiding van vragen in de faculteitsraad van donderdag 14 maart.

Naar aanleiding van het DUB-bericht over de leegloop van docenten bij Notarieel Recht voor het vierde blok, wil studentlid van de faculteitsraad  Frank Vos weten wat de stand van zaken is rondom de nieuwe leerstoel voor Notarieel Recht. Vanaf blok 4 heeft Notarieel Recht geen hoogleraar meer. Zicht op een nieuwe hoogleraar is er voorlopig niet.

Okk wil Vos, in navolging van oud-faculteitraadslid Justin Ries, weten waarom de huidige hoogleraar Nora van Oostrom niet geschikt zou zijn voor de nieuwe leerstoel.

Decaan Kummeling zegt in het openbaar geen discussie te willen voeren over personen. “DUB heeft drie docenten gesproken die de opleiding verlaten. Zij zijn het niet eens met de ontwikkelingen bij de notariële opleiding. Dat zij zo.”

De opzet van de notariële opleiding moet veranderen, zegt Kummeling. Een notaris moet tegenwoordig veel breder ontwikkeld zijn. “Bij belangrijke kantoren zitten de notarissen niet meer bij elkaar op een afdeling, maar zijn verspreid over verschillende secties.” Om die veranderingen het hoofd te bieden, moet het notarieel recht worden ingebed in het burgerlijk recht; meer dan nu het geval is. Vandaar, zegt de decaan, dat er ook een “duidelijk andere leerstoel” komt.

Binnenkort wordt de leerstoel die de naam Burgerlijk Recht, in het bijzonder Goederenrecht en Notarieel Recht krijgt  “opengegooid”, waardoor er gezocht kan worden naar de “meest ideale kandidaat”. Door de reorganisatie, zegt Kummeling, kan dat niet zomaar. Hij bedoelt hiermee dat er niet zomaar nieuwe mensen mogen worden aangenomen, omdat het departement Rechten nog bezig is met een bezuinigingsopdracht waardoor het aantal hoogleraren en seniordocent-onderzoekers van Rechten via een reorganisatie met een kwart moet krimpen.

Volgens Kummeling zijn de betrokken mensen enthousiast over de aanvliegroute van de nieuwe aanpak van het notariële recht. “De hoge kwaliteit van de huidige opleiding moeten we waarborgen. De huidige leegloop van docenten is een natuurlijk proces. Dat hoeft geen problemen op te leveren zolang we op tijd goede vervanging hebben.” Van verschillende docenten,onder wie de hoogleraar, loopt het contract in april af.

Student Frank Vos vat samen dat de personele veranderingen dus te maken hebben met de nieuwe kijk op het notarieel recht. Kummeling: “Ja, maar er moeten natuurlijk altijd docenten zijn die de echte notariële vakken kunnen geven. Maar notarissen in spé moeten multi-inzetbaar zijn en moeten kunnen meedoen in het grotere domein van de rechterlijke macht. Het Notarieel Recht in Utrecht dreigt een kleine niche te worden. We moeten dus de verbreding zoeken, anders leid je op tot een beroep dat niet meer bestaat.”