NSE: studenten even tevreden als vorig jaar

Er blijkt toch geen sprake van een “opmerkelijke en belangrijke stijging” in de tevredenheid van studenten. Het persbericht over de Nationale Studenten Enquête was “te optimistisch” en het verschil met vorig jaar is bij nader inzien miniem.

Vandaag zijn de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête openbaar gemaakt. In deze enquête beantwoordden bijna 265.000 studenten allerlei vragen over hun opleiding: hoe tevreden zijn ze in het algemeen, wat vinden ze van hun docenten, is het rooster goed, hoe zijn de voorzieningen?

Studenten waren dit jaar beter te spreken over hun opleiding dan vorig jaar, meldde de stichting Studiekeuze123 vanmorgen in een persbericht. Het verschil met vorig jaar zou opvallend zijn. Maar dat blijkt een vergissing.

De toename van de tevredenheid blijkt niet uit de vrijgegeven data. De scores op alle enquêtevragen staan op de website www.studiekeuzeinformatie.nl. Zowel dit jaar als vorig jaar gaven hbo’ers voor hun ‘opleiding in het algemeen’ een 3,7 op een schaal van 5 punten. Aan universiteiten gaven de studenten zowel dit jaar als vorig jaar 4 punten. Er is dus niets veranderd.

De cijfers zijn afgerond op één decimaal. Achter die decimaal zou er wel sprake zijn van een lichte toename, maar die is niet zo spectaculair als gedacht, erkent een woordvoerder van Studiekeuze123 nu.

Ook voor de inhoud van de opleiding geven studenten hetzelfde rapportcijfer als vorig jaar en ze zijn een tikkeltje minder tevreden met de wetenschappelijke vaardigheden (academici) of praktijk gericht onderzoek (hbo). Docenten krijgen dezelfde waardering: 3,6 in het hbo en 3,8 in het wo.