Nu ook ov-fietsen te huur in fietskelder UBU

Er zijn nu ook ov-fietsen beschikbaar in het hart van De Uithof. In de fietskelder onder de parkeergarage naast de Universiteitsbibliotheek staat sinds 1 oktober een ov-fietsbox. Om een tweewieler uit de stalling te halen is wel een abonnement op de ov-fiets nodig.

Achter in de fietskelder, aan de kant van de Cambridgelaan, staat de ov-box. Er staan tien blauwe leenfietsen in. De ov-fietsbox is een initiatief van de gemeente, ov-fiets en de Universiteit Utrecht. Het is de tweede box in De Uithof. Er zijn ook al ov-fietsen te huur in  P+R De Uithof.

Wie een ov-fiets wil lenen, moet wel een abonnement hebben. Dat kost een tientje per jaar. Het lenen van een fiets kost daarna 3,15 euro per 24 uur. De teller blijft lopen totdat de fiets is teruggeplaatst in de ov-box waar hij van stal is gehaald. Even een tweewieler lenen om van De Uithof naar het station te gaan en deze daar achterlaten is een stuk duurder. “Dan betaal je repatriëringskosten en die bedragen 10 euro”, zegt Sander Rijksen van de gemeente.

Als de ov-fietsen in de kelder van de parkeergarage populair zijn, kan het aantal worden uitgebreid naar 32 fietsen.