Obama: ‘Hou kosten hoger onderwijs laag’

In zijn jaarlijkse State of the Union keerde president Obama zich opnieuw tegen hoge collegegelden. Onderwijsinstellingen moeten de kosten laag houden, waarschuwt hij.

Wanneer jongeren examen hebben gedaan, kunnen hoge studiekosten hen ontmoedigen om verder te studeren, zei Obama op 28 januari tijdens de Amerikaanse troonrede. Intussen hebben Amerikanen volgens hem meer studieschulden dan creditcardschulden.

Daarom zou het Amerikaanse Congres ervoor moeten zorgen dat de rente op studieleningen in juli voorlopig niet verdubbelt. Ook zouden sommige belastingvoordelen overeind moeten blijven die studeren aanmoedigen. Verder moeten er meer banen komen waarin jongeren een opleiding volgen.

“Natuurlijk is het niet genoeg om de financiële steun voor studenten te vergroten”, zei Obama. “We kunnen de skyrocketing collegegelden niet eindeloos blijven subsidiëren: dan houden we geen geld meer over. De staten moeten hun verantwoordelijkheid nemen en hoger onderwijs meer prioriteit geven in hun begrotingen. En hoger-onderwijsinstellingen moeten een bijdrage leveren door de kosten laag te houden.”

“Onlangs heb ik met een groep collegevoorzitters van colleges gesproken die dat al doen”, aldus Obama. “Sommige instellingen herzien hun onderwijs zodat studenten sneller klaar zijn. Sommige gebruiken betere technologie. Het punt is: het is mogelijk. Dus colleges en universiteiten moeten één ding in hun oren knopen: als het collegegeld blijft stijgen, krijgen jullie minder geld van de belastingbetalers.”

Hoger onderwijs is geen luxe, aldus Obama, maar een “economische noodzaak die elk gezin in Amerika zich zou moeten kunnen veroorloven”.

Ook zouden buitenlandse studenten wat hem betreft na hun opleiding langer in Amerika mogen verblijven. “Zodra ze hun diploma hebben, sturen we hen naar huis om daar nieuwe producten te bedenken en nieuwe banen te creëren. Dat slaat nergens op.”