Olympisch medaillewinnaar en één van de laatste Triton-winnaars van Varsity overleden

Erik Hartsuiker en Herman Rouwé met medaille in Tokio, Foto: ANP Foundation (1964), CC 4.0.

Erik Hartsuiker studeerde in Utrecht rechten. Hij behoort tot een select gezelschap van 28 Utrechtse (ex-)studenten die ooit een Olympische medaille wonnen. In Tokio legde hij in 1964 samen met Diergeneeskundestudent Herman Rouwé en de Wageningse stuurman (en latere tv-presentator) Jan Just Bos beslag op het brons.

Vier jaar later reisde hij met Triton-clubgenoten Herman Rouwé, Berend Brummelman, Tom Dronkert (en stuurman Otto Weekhout) af naar de Spelen in Mexico. De vier met stuurman werd daar negende.

Voor Triton-leden zijn de vier roeiers legendarisch. Die status is te danken aan de Varsity-winst in 1967, nog steeds de laatste keer dat Triton winnend over de meet kwam bij de belangrijkste studentenwedstrijd van het jaar. De overige leden zijn allen nog in leven.

Op Facebook maakte de Utrechtse roeivereniging Triton eind vorige week melding van het overlijden van het Lid van Verdienste. Na zijn roeicarrière was Hartsuiker nog lange tijd voorzitter van het bestuur van Oud-Triton.