Onderwijsgebouw Went blijft nog open tot eind 2014

Foto´s Hans van Leeuwen

De hoogbouw van het Wentgebouw is gisteren definitief op slot gegaan. De sloop gaat beginnen. Maar het aangrenzende onderwijsgebouw blijft nog tot eind 2014 open. In juni 2015 moet het terrein bouwrijp worden opgeleverd.

Nog een laatste keer mag een select groepje medewerkers donderdag 31 januari door het lege Wentgebouw dwalen. Beheerder Arie Mink is de gids, maar veel enthousiasme toont hij niet. Het leeggeruimde kille pand heeft weinig meer van het bijzondere gebouw waarin hij in 1989 als beheerder aantrad. Het is een schril contrast met het aan de hoogbouw vastzittende onderwijsgebouw. Dat oogt modern en in vol bedrijf. Studenten zitten in de hal te overleggen.

Even na vieren sluiten Dries Berendsen, de directeur Vastgoed, en Mink de hoogbouw definitief. De sleutel wordt overhandigd aan de aannemer. Die gaat de komende maanden beginnen met het leeg maken van het gebouw en start daarna met de sloop van het pand. “We moeten dit gebouw wel slopen”, legt Berendsen uit. “Renovatie zou enorm veel geld gekost hebben.”

Het onderwijsgebouw zal worden losgekoppeld. Daar blijft onderwijs gegeven worden tot eind 2014. Dan hoopt men het nieuwe onderwijsgebouw van Geo af te hebben en kan er verhuisd worden.

De 'heilige datum' is 2 juni 2015. Dan moet het hele terrein bouwrijp worden overgedragen. Daarna zal de Rijksgebouwendienst starten met de bouw van het nieuwe RIVM gebouw.

Het Wentgebouw is in 1974 neergezet als Transitorium 4. Tot 1989 was de faculteit Tandheelkunde er gevestigd. Het gebouw kreeg in de volksmond de naam 'de Ponskaart' vanwege de gelijkenis met kaarten die tot eind vorige eeuw in gebruik waren voor machinale informatieverwerking.

In 1989 is het gebouw gerenoveerd en in 1991 kwamen Scheikunde, Biologie en Farmaceutische wetenschappen vanuit de binnenstad naar dit onderkomen.

De sloop zal duurzaam gebeuren. Dat betekent dat alle materialen zo goed mogelijk hergebruikt zullen worden.