Onderwijsinspectie fluit hogeschool De Kempel terug

Hogeschool De Kempel heeft de wet overtreden. De zelfstandige pabo mag niet op voorhand een diploma weigeren aan studenten die veel herkansingen nodig hebben, vindt de Onderwijsinspectie.

“Wat De Kempel doet, mag niet”, zegt een woordvoerder van de Onderwijsinspectie. “Wij melden dat aan de hogeschool en gaan ervanuit dat het beleid wordt aanpast.”

Als studenten vier keer een onvoldoende halen voor een vak, dan vindt De Kempel het genoeg geweest. “Ze mogen gerust vakken blijven volgen”, vertelde bestuursvoorzitter Taeke van den Akker twee weken geleden aan het Hoger Onderwijs Persbureau. Ze kunnen alleen niet meer bij ons afstuderen. Ze kunnen niet meer alle studiepunten behalen.”

Zo kan de hogeschool zwakke studenten ook in latere studiejaren wegsturen. Maar dat is onwettig, vindt de Landelijke Studenten Vakbond. Die diende samen met een gedupeerde student een klacht in bij de Onderwijsinspectie. De inspecteurs tikken De Kempel nu op de vingers.

Begin deze maand veroorzaakte de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden ophef omdat zij bachelorstudenten in hun vijfde jaar wegstuurde als ze onvoldoende studiepunten hadden behaald. Dat is tegen de wet, stelde minister Bussemaker onomwonden in de Tweede Kamer. Onderwijsinstellingen mogen geen ‘verkapt bindend studieadvies’ hanteren in latere studiejaren.

Want universiteiten en hogescholen mogen alleen in de propedeuse zwakke studenten wegsturen met een bindend studieadvies. Volgend jaar mogen sommige instellingen daarnaast experimenteren met een bsa in het tweede jaar. Maar daarna kunnen ze studenten alleen nog lozen als er sprake is van ernstig wangedrag. In principe mogen zwakke studenten het jarenlang blijven proberen zonder dat de hogeschool daar iets tegen kan doen.

De Kempel krijgt sympathie van een twitterende bestuurder in het hbo. “Gaat het dan niet meer om de kwaliteit van de aanstaande docent?”, wilde directeur Ad de Graaf van de Vereniging Hogescholen weten.

Eerder stelde de vice-voorzitter van de Vereniging Hogescholen (collegevoorzitter Jet de Ranitz van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) op Twitter ongeveer dezelfde vraag: “Politiek geschokt, maar wat als een student er al zeven jaar over doet en er geen zicht op de eindstreep is? Wanneer mag je een grens trekken?”

Voorzitter Taeke van den Akker van hogeschool De Kempel wilde nog niet reageren.