Onderwijskeurmeester NVAO kapittelt Onderwijsraad
Onderwijskeurmeester NVAO reageert koeltjes op het nieuwe pleidooi van de Onderwijsraad. Waarom zouden bestuurders zich niet met onderwijskwaliteit bemoeien?
Sommige aanbevelingen van de Onderwijsraad zijn “een stap terug”, meent NVAO-voorzitter Anne Flierman. De opperkeurmeester benadrukt dat bestuurders eindverantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan hun hogeschool of universiteit. Dat zou de Onderwijsraad niet moeten vergeten.
De Onderwijsraad stelt vandaag in een nieuw rapport dat minder mensen zich met het onderwijs moeten bemoeien. De onderwijskwaliteit is vooral de verantwoordelijkheid van de opleidingen zelf, aldus de Onderwijsraad. Richt de kwaliteitsbewaking dus alleen op de opleidingen.
Dat zou het einde betekenen van de zogeheten ‘instellingstoets’, waarmee universiteits- en hogeschoolbestuurders laten zien dat ze bepaalde randvoorwaarden van hun kwaliteitszorg op orde hebben. De afzonderlijke opleidingen hoeven dan minder zwaar gekeurd te worden en dat scheelt dubbel werk.
Maar volgens Flierman is de instellingstoets een “wezenlijk element” in het stelsel van onderwijskeuringen. “Met de instellingstoets kunnen de besturen laten zien dat zij zelf eindverantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het totale onderwijsaanbod en de wijze waarop zij dat versterken.”
“Wij vinden het voorstel om de instellingstoets af te schaffen niet verstandig”, schrijft Flierman in een snel verstuurd persbericht. Afschaffing van dat systeem is volgens hem “een stap terug die niet past bij de bredere internationale en Europese ontwikkelingen die wij in het hoger onderwijs zien”.
De Landelijke Studenten Vakbond is enthousiaster over het advies van de Onderwijsraad. Opleidingsaccreditatie is inderdaad “de enige waarborging van kwaliteit”, vindt voorzitter Sara Spano. “Docenten en studenten staan het dichtst bij het onderwijs en hun bevindingen zijn daarom essentieel voor een nauwkeurige beoordeling.”
Het Interstedelijk Studenten Overleg is vooral blij dat de Onderwijsraad hamert op meer betrokkenheid van studenten en docenten. “Heel mooi”, reageert voorzitter Linde de Nie. “De raad ziet betrokkenheid als kans voor het bestuur en niet als horde. Dat is precies wat het ISO altijd zegt. Er worden ook echt tips gegeven om dat voor elkaar te krijgen – bestuursbeurzen instellen bijvoorbeeld.”
Het rapport over de kwaliteitscultuur in het hoger onderwijs werd vrijdagmorgen aangeboden aan minister Bussemaker.