Onderzoek of grafkelders Janskerkhof in het zicht kunnen blijven

De graven met de schilderingen in Janskerkhof, klik op de foto om meer details te zien. Deze twee foto's zijn gemaakt door Hans van Leeuwen

De Universiteit Utrecht gaat samen met de gemeente onderzoeken of de grafkelders in Janskerkhof in het zicht kunnen blijven. Bijzonder zijn de eenvoudige schilderingen. De gevonden skeletten worden nog nader onderzocht.

Vandaag mocht de pers de twee gevonden graven bekijken die afgelopen week zijn ontdekt onder het pand van Rechten aan Janskerkhof 2-3a. In totaal lagen hier de overblijfselen van 7 personen. Nu liggen er nog twee.

In het rechter graf liggen de overblijfselen van een vrouw. Ter hoogte van haar rechterarm liggen stukjes van een schedeltje van een ongeboren kind. "Waarschijnlijk heeft de vrouw een miskraam gehad. Zeker weten doen we het niet, maar aan de maat van de botjes kunnen we zien dat de foetus tussen de zes en negen maanden oud is", zegt stadsarcheologe Annette Bakker.

foto van de tekening die is gemaakt van het skelet van de vrouw met kind

Haar graf is versierd met een kruis dat de archeologen niet eerder hebben gezien. Een kruis met een soort bloem erachter geschilderd. (Klik op de foto boven het artikel)  "Het pleisterwerk aan de binnenkant van het graf is kwetsbaar. Het is nog onbekend of het behouden kan blijven", zegt Dries Berendsen van Vastgoed & Campus van de UU. Maar mocht dat het geval zijn, dan zal de universiteit proiberen om het graf op de een of andere manier te conserveren en zichtbaar te maken, zegt hij.

Het linker graf is dat van een man die een afwijking heeft aan zijn ruggegraat. Dit is de foto boven het artikel waarin het graf duidelijk een klein kruis is geschilderd. Of de man een monnik is geweest die in het klooster woonde, is onduidelijk. "Er werden hier zowel geestelijken als leken begraven", zegt de archeologe.

Hieronder zie je de plattegrond van het voormalige Minrebroederklooster. De plek waar de graven zijn gevonden, zijn rood gearceerd. Vroeger was dit de kloostergang die aan de buitenzijde van het klooster lag.

De kloostergang was bestraat met kleine steentjes die van eind 13de begin 14de eeuw zijn. Het plaveisel was luxe. "De kleine driehoekige steentjes moesten met de hand worden gesneden uit eenr rechthoekige steen. Dat is zeer arbeidsintenstief." Het klooster was dan ook het belangrijkste klooster van de Fransiscaners van de noordelijke Nederlanden.

Utrecht was in de middeleeuwen de grootste exporteur van stenen in Nederland.