Onderzoekscommissie UvA ziet het niet meer zitten

De commissie die onderzoek zou gaan doen naar de financiële situatie van de Universiteit van Amsterdam mist de “elementaire randvoorwaarden” om onafhankelijk onderzoek te kunnen doen. Dat schrijft ze vandaag in een brief aan het bestuur.

Een maand geleden werd bekend dat oud-politica Femke Halsema leiding zou gaan geven aan een commissie die de financiën van de UvA ging doorlichten. Een onafhankelijk onderzoek naar de boekhouding was een van de beloftes van het UvA-bestuur aan de bezetters van het Maagdenhuis en andere ontevreden medewerkers en studenten die opstonden in het kielzog van de bezetting. Maar de commissie geeft die opdracht nu terug, meldt Folia zojuist.

Volgens de brief, die door de commissie ook naar de redactie van Folia werd verstuurd, probeerden de zeven actiegroepen uit de voorbereidingscommissie te veel invloed uit te oefenen. Bovendien zijn het mandaat en de begroting nog steeds onduidelijk en was er een conflict over de rol van de secretaris.

“Dit overvalt ons een beetje”, laat voorzitter Noeri van den Berg van de ASVA weten. De Amsterdamse studentenvakbond zit samen met de centrale ondernemersraad, de centrale studentenraad, De Nieuwe Universiteit, Humanities Rally, vakbond FNV en RethinkUvA in de voorbereidingscommissie. “Ik weet niet waar dit vandaan komt. We hebben juist heel erg gehamerd op de onafhankelijke positie van de commissie.”

Dat er nog geen duidelijkheid is over het mandaat en de begroting kan kloppen. De academische gemeenschap werd pas na bekendmaking van de namen geraadpleegd, en het college van bestuur moest nog een beslissing nemen over het budget voor de commissie. Maar dat was volgens Van den Berg zo goed als rond. “Het ging nu echt nog om de puntjes op de i.”

Hij hoopt nog dat de zeven groepen uit de voorbereidingscommissie de lucht kunnen klaren, zodat de commissie-Halsema toch nog snel aan het werk kan.