Online samenvattingen delen? Dat mag niet zomaar

foto: Evelyn Jacq/Ublad

“Alles wat een docent produceert, is auteursrechtelijk beschermd, van collegesheets tot tentamens”, zegt Dirk Visser, hoogleraar intellectueel eigendomsrecht aan de Universiteit Leiden, tegen de NOS. “Eigen samenvattingen en aantekeningen mogen wel, maar dan mogen er geen hele alinea's of vormgeving gekopieerd zijn.”

De NOS onderzocht de online handel in uittreksels en ander studiemateriaal en deed navraag bij de TU Delft, de Universiteit Leiden en de Hogeschool van Amsterdam. Die zijn niet blij dat colleges, tentamens, readers en ander lesmateriaal van hun docenten worden gedeeld, maar geven aan dat het moeilijk is om er iets tegen te doen.

Aanbieders doen weinig om ervoor te zorgen dat het materiaal op hun websites geen letterlijke tekst van docenten bevat. Woordvoerders van de websites Studeersnel en Stuvia zeggen dat ze studenten wel waarschuwen om geen documenten te uploaden waar auteursrecht op rust, maar controleren dat niet.

In België verbieden de universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven hun studenten om studiedocumenten aan te bieden op websites die het daarna weer verkopen, ook als ze alles zelf hebben geschreven. Studenten kunnen daar worden geschorst als ze worden betrapt.

Tags: auteursrecht