Onrust aan de VU over ontslagen

Op de Vrije Universiteit heerst onrust over bezuinigingsplannen en een reorganisatie waarbij vierhonderd banen moeten verdwijnen. “Maak van de VU geen koekjesfabriek”, schrijft een aantal anonieme docenten in Ad Valvas.

De groep ‘Verontruste VU’ers’ stelt in een brief op de opiniepagina van universiteitskrant Ad Valvas dat de universiteit wordt geleid door bestuurders die “geen hart lijken te hebben voor onderwijs en onderzoek”. Ze zouden van de instelling een massaproductiebedrijf willen maken. Managers gedragen zich “als goedbetaalde slavendrijvers” en studies worden volgens de docenten “omgebouwd tot goed verkoopbare, platte Ikea-pakken”.

Volgens de medewerkers slaagt het college van bestuur er niet in om de noodzaak van de bezuinigingsplannen en de voorgenomen fusies tussen faculteiten aan te tonen. Het bestuur presenteert die als onvermijdelijk, maar de briefschrijvers vinden dat onzin. Ze voelen zich buitenspel gezet. “Het bestuur kiest ervoor te bezuinigen op personeel en tegelijkertijd miljoenen te investeren in prestigieuze gebouwen. Het kiest voor een marktmodel.”

VU-bestuurder Bernadette Langius zegt in de Volkskrant dat de reorganisatie nodig is vanwege teruglopende overheidsfinanciering en de gestegen studentenaantallen. Ook moet de ‘concurrentiepositie’ van de VU verstevigd worden. De details van de bezuinigingen worden voor de zomer gepresenteerd.