Ontevredenheid over UU-kantines gegroeid

De universitaire bedrijfsrestaurants boden het afgelopen jaar minder waar voor meer geld. Dat blijkt uit een enquête. Of moeten UU-medewerkers wennen aan de nieuwe commerciële uitbater?

De UU’ers belonen de prijzen in de restaurants en de smaak en kwaliteit van de warme maaltijden met zware onvoldoendes, respectievelijk een 3.9 en een 4.6. Dat blijkt uit een onderzoek onder ongeveer 1300 medewerkers (pdf). In vergelijking met een soortgelijk onderzoek naar de tevredenheid over de facilitaire dienstverlening vorig jaar daalde de tevredenheid over beide aspecten met 0.8 punt. Medewerkers zijn ook minder blij met het assortiment in de restaurants, al krijgt dat nog steeds een 6.1. Ook 255 studenten zijn bevraagd (pdf). Zij vinden vooral de prijzen in de kantines hoog (4.9).

De lage cijfers zijn waarschijnlijk niet te wijten aan de sluiting van een aantal kantines in De Uithof halverwege vorig jaar, zegt Harmen Strikwerda van het Facilitair Service Centrum. “In ons onderzoek vinden we daar ook geen opmerkingen van respondenten over terug.”

Wel denkt hij dat vooral medewerkers “moeten wennen” aan de nieuwe externe exploitant. In september nam cateraar Sodexo de bedrijfsrestaurants over. Een commerciële partij zou beter kunnen inspelen op de wensen van klanten, zo luidde de argumentatie. Afspraak was dat de prijzen van het basisassortiment in de kantines hetzelfde bleven.

Strikwerda stelt dat het FSC niet is verrast door het kritische oordeel, ook omdat aanpassingen die Sodexo wilde maken langer op zich lieten wachten dan voorzien. “Onze inschatting is dat de tevredenheid snel zal toenemen. De reacties op de facelift van de cateringvoorzieningen in het Educatorium zijn heel goed. Daar kun je nu bijvoorbeeld ook wokmaaltijden krijgen.” Desalniettemin gaat FSC de resultaten van het onderzoek bespreken met Sodexo.

Daarnaast wil FSC, samen met de universitaire koffieleverancier Selecta, de lage cijfers voor de automatendranken onderzoeken. Thee uit de automaat krijgt in het nieuwe onderzoek een 3 van de universitaire medewerkers, 0.4 lager dan vorig jaar. Het gemiddelde oordeel over de smaak van de koffie ligt net iets boven een 5.

Strikwerda: “Bij collegezalen maken we gebruik van instantkoffie, omdat die automaten snel moeten kunnen leveren. Misschien dat studenten daarom niet erg tevreden zijn. Daar willen we wat aan gaan doen. Maar medewerkers krijgen echte bonenkoffie uit de automaten bij hun werkplekken. Dan verwacht je een hogere waardering. We zoeken uit wat daar aan de hand is. Ons uitgangspunt blijft dat we fairtrade/EKO-koffie aanbieden.”

Over andere aspecten van de dienstverlening waren medewerkers en studenten in het onderzoek positiever, meldt het FSC (pdf). Het gemiddelde cijfer voor de gehele dienstverlening is iets hoger dan vorig jaar. Medewerkers geven een 6.6 (vorig jaar 6.5) en studenten een 7.2 (vorig jaar 7.1).

Opmerkelijk is de stijging van de waardering voor dienstverlening van het FSC-Meldpunt. Zowel de meldingsprocedure als de afhandeling van klachten is verbeterd, vinden de respondenten. Verder blijken studenten en medewerkers zich in en rondom de universitaire gebouwen uitermate veilig te voelen. Studenten geven hier zelfs een 8.9 voor.

Respondenten zijn verder enthousiast over de vriendelijkheid van de mensen die in de facilitaire dienstverlening werkzaam zijn. Vooral het optreden van de receptionisten wordt gewaardeerd (8.4 bij medewerkers, 8.2 bij studenten). Maar beveiligers, gebouwbeheerders, cateringmedewerkers en schoonmakers scoren eveneens hoog.