Voor het eerst helemaal vegetarisch

‘Onuitwisbaar’: UIT-week 2023 nét iets duurzamer, veiliger en centraler

UIT-bestuur
Beneden vlnr: Julie (Functionaris Programma 2); Olivia (Functionaris Communicatie & Secretaris) en Flore (Functionaris Fiscaat & Deelnemers). Boven: Wouter (Functionaris Programma 3); Jelmer (Acquisitie) en Felix ( FunctionarisProgramma 1) Foto Bas Koppe

Wat is er veranderd ten opzichte van vorig jaar?
“Eigenlijk ging alles vorig jaar heel goed. Dus er hoefde niet per se iets veranderd te worden. Er zijn wel wat andere keuzes gemaakt. Vorig jaar was de markt in park Transwijk. Dat was qua inrichting en bereikbaarheid een goede locatie. Dit jaar hebben we weer gekozen voor verschillende plekken in het centrum: de verenigingsmarkt is in park Lepelenburg, de informatiemarkt is verspreid door de stad en het cultuurfestival is bij het  UCU.  Nieuwe studenten willen juist het centrum van Utrecht leren kennen.

"Er zijn ook een paar nieuwe programmaonderdelen. Op woensdag is er een sing-a-long, waarbij een band optreedt met bekende liedjes. De teksten van de liedjes worden geprojecteerd op een scherm. Daarnaast wordt er een dag ontbeten bij De Ping Pong Club: een breakfast club.”

Vorig jaar werd het telefoonnummer geïntroduceerd om ongewenst gedrag te melden. Hoe verliep dat?
“De hulplijn is toen niet vaak gebruikt. Het is wel heel fijn dat-ie er is voor de mensen die hem nodig hebben. Daarnaast is de vertrouwenspersoon vanaf dit jaar een onafhankelijke professional. Deze is dus niet van de organisatie, de UU of HU. Dat maakt het misschien makkelijker om contact op te nemen.”

Ook vorig jaar geïntroduceerd: mbo-studenten. Zijn zij dit jaar ook weer welkom?
“Zeker! Er waren vorig jaar niet heel veel mbo-studenten die zich aangemeld hadden. Het verandert niets aan de sfeer. De mensen die willen komen, behoren tot het publiek dat de UIT leuk vindt. Dus zo past iedereen bij elkaar.“

Hoe zit jullie bestuur zelf eigenlijk in elkaar?
“Toevallig komen we allemaal van de UU. Dat was niet expres. Buiten het bestuur bestaat het team uit eventmanagers. Dat zijn studenten  vande UU, de HU en zelfs de HKU.“

Wat voor vragen komen er bij het bestuur binnen?
“We krijgen vooral vragen van mensen met een functiebeperking die willen weten of ze kunnen komen. En dat kan. We werken samen met Solgu (Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht). Die kijken bijvoorbeeld naar de rolstoeltoegankelijkheid van de parken. Doventolken worden ook geregeld op aanvraag. Vorig jaar was er zelfs iemand met een gebroken been. Er is toen voor gezorgd dat deze persoon in een groepje kwam dat alleen maar met het ov ging.”

Bepaalde tradities blijven altijd. Zo zal er ook dit jaar weer een UIT-lied zijn. Is dat al bekend?
"Er zijn twee bands in de running. Deze laten hun lied horen op de ‘UITband contest’ op 6 juni. Daarna wordt de winnaar en het lied pas bekend gemaakt. Er is altijd plek voor drie bands maar het is ook wel eens voorgekomen dat er maar één aanmelding was. Dus we zijn zeker tevreden met deze twee aanmeldingen.”

Wat waren moeilijkheden?
“Wat dit jaar veel tijd gekost heeft, was het vinden van een nieuw betaal- en ticketsysteem. Vorig jaar werkten we met een polsbandje waarmee je alles kon betalen. Maar eigenlijk willen we dat er ook gewoon gepind kan worden. Daarbij waren de bandjes ook niet overal te gebruiken, bij de verenigingen en Sportcentrum Olympos bijvoorbeeld. Bij het systeem voor dit jaar liepen we erg tegen privacy- en gegevensbescherming op. Dat wil je gewoon goed geregeld hebben, en dat is gelukt.

“Tegenvallers waren er eigenlijk nog niet dit jaar. De grootste tegenvaller is dat Lowlands de dag na de UIT begint. Daar doe je natuurlijk niets aan, dat was vorig jaar ook zo. Hopelijk slaan ze ons festival niet over.”

Lukt het vinden van mentoren?
“Je kan je nog aanmelden als mentor. De deadline is 18 juni, maar het is nog mogelijk je daarna aan te melden. Zo is er altijd een reservelijst voor het geval er toch een tekort is.Op dit moment zit de lijst nog niet vol.

Waar kijken jullie naar uit?
Olivia lacht. “Onze functionaris acquisitie Jelmer heeft het op maandag erg druk. Hij zal dus vooral uitkijken naar de dinsdag."

“Als kandidaatsbestuur zag ik het bestuur van vorig jaar heel gelukkig samen zijn tijdens het festival op de laatste dag. Ik heb nu al zin om terug te kijken op een geslaagde week.”

Je hebt in jouw portefeuille ook het onderwerp duurzaamheid. Wat doen jullie daar dit jaar voor?
“Het is best lastig om de UIT duurzaam te krijgen, want het is een heel groot evenement. Toch is er op kleine punten wel wat te verbeteren. Zo is vanaf dit jaar is al het eten vegetarisch.

“Daarnaast gaan de banners en boarding nu met een algemene vormgeving, waardoor ze meerdere UIT-edities gebruikt kunnen worden. Ook werken we met een app die berekent wat de beste route en volgorde is om spullen door de stad te verplaatsen. Dit bespaart vooral brandstof, maar ook stress.

“We hebben ook met het Greenoffice overlegd. Zij stelden een voor om een wedstrijd te houden: wie er het meeste afval in kan leveren. Zo word je je beloond om afval te verzamelen. Dat gaan we zeker doen. Ook stelden ze voor de crewshirts herbruikbaar te maken, net als de banners. Deze shirts waren al besteld. Die beslissing is dus aan het volgende bestuur.”