'Onvoldoende door trage surveillant'

De surveillant had de tentamenopgave sneller moeten uitdelen, klaagt een student van Avans Hogeschool die achter in het lokaal zat. Dan had hij geen 5,2 gescoord, maar net een voldoende.

De student bedrijfskunde was zo overtuigd dat hij het tentamen met die paar minuten extra wel gehaald zou hebben dat hij naar de examencommissie stapte, schrijft hogeschoolwebsite Punt. “Ik zat helemaal achter in de klas en kreeg daardoor als één van de laatsten mijn tentamenopgave”, verklaarde hij. “Dat scheelt toch vijf minuten”.

In een lokaal met vijfentwintig studenten, zou de surveillant twaalf seconden nodig hebben gehad om één opgave uit te delen, rekende de rechter voor. Volgens de student zou dat wel ongeveer kunnen kloppen. Het tentamen was zijn derde herkansing. Hij vroeg om een vervangende opdracht, zodat hij het cijfer met maximaal één punt zou kunnen ophalen.

Maar zijn redenering is kort door de bocht, vindt de examencommissie. Geen enkele andere student klaagde en bovendien bleek uit het gemiddelde cijfer niet dat er te weinig tijd was uitgetrokken voor het tentamen. De student krijgt geen vervangende opdracht.

Bij het college van beroep van Avans Hogeschool vond de student evenmin gehoor. Het sloot zich aan bij het oordeel van de examencommissie.