Ook dubbelinschrijvers krijgen langstudeerboete

Mogelijk lopen enkele duizenden studenten sneller dan gedacht tegen de langstudeerboete aan, omdat ze bij twee opleidingen tegelijk waren ingeschreven: hun bachelor en hun master.

Het gaat om studenten die bijna klaar waren met hun bacheloropleiding en alvast een paar vakken van de master gingen volgen, zegt bestuurslid Paul Rullmann van de TU Delft tegen de Volkskrant. Hiermee verspeelden de studenten een uitloopjaar, al konden ze dat toen nog niet weten.

Deze regeling was juist bedoeld om studievertraging te beperken. “We gingen de harde knip invoeren en deze studenten zaten in de overgangsregeling”, licht Rullmann desgevraagd nader toe. “Het waren goede studenten, die al bijna klaar waren met hun bachelor. Wij konden niet weten dat dit masterjaar dubbel zou tellen in een regeling die daarna pas werd bedacht.”

De universiteit heeft geprobeerd om de inschrijving in de masteropleiding voor deze studenten ongedaan te maken, maar dat kon volgens het ministerie van OCW niet.

Het ministerie zegt dat er geen uitzondering voor deze studenten wordt gemaakt. “Het ligt aan de regels van de universiteiten zelf”, aldus een woordvoerder. Staatssecretaris Zijlstra is op vakantie en kan niet ingaan op de politieke vraag of de universiteit de studenten dan moet compenseren.

De TU Delft is dat zelf niet van plan. “Het is een heel grote kostenpost”, aldus Rullmann. “Ik vraag me ook af of je overheidsbekostiging zomaar mag gebruiken om dit verhoogde collegegeld ongedaan te maken. Dat zou een vreemde vestzak-broekzakmanoeuvre zijn.”

Vanaf 1 september geldt in principe de ‘harde knip’ voor het hele hoger onderwijs, waardoor studenten niet meer aan hun masteropleiding kunnen beginnen voordat ze hun bachelordiploma hebben. De Vrije Universiteit, de Universiteit Tilburg en Wageningen Universiteit hebben uitstel gekregen.

Het probleem treft lang niet alle studenten die alvast wat mastervakken volgden voordat ze hun bachelordiploma op zak hadden. Aan de Rijksuniversiteit Groningen bijvoorbeeld bleven zulke studenten ingeschreven staan bij de bacheloropleiding tot ze hun diploma behaalden. Dan pas konden ze zich inschrijven voor de masteropleiding die ze al aan het volgen waren.