Ook warmte-koudeopslag voor Diergeneeskunde

Het bovenste deel van koudepomp 3, foto Hans van Leeuwen

De Universiteit Utrecht gaat onderzoeken of de gebouwen op het terrein van Diergeneeskunde ook verwarmd en gekoeld kunnen worden door middel van warmte-koudeopslag. Hiermee kan de UU vele tonnen aan kubieke meters aardgas besparen.

Woensdagmiddag was de officiële ingebruikname van het technische hoogstandje dat eerder dit jaar is afgerond in de noordwesthoek van De Uithof. De met vier bronnen en een ringstroom uitgebreide warmte-koudeopslagnetwerk was toen al in werking gesteld.

Alle gebouwen in de bèta-gammahoek zijn nu aangesloten op dit systeem wat voor de verwarming en koeling van de panden zorgt. Het warme of koude water komt uit natuurlijke opslagvelden in de bodem.

Twaalf pompen zorgen er voor dat het water opgepompt wordt en vervolgens rondgepompt. Door de ringstroom kan de verwarming of koeling efficiënter en met minder water worden geregeld. In de animatie van Creative Beards die de Directie Vastgoed & Campus heeft laten maken, is in nog geen twee minuten op eenvoudige wijze te zien hoe dit systeem werkt.

Door het gebruik van warmte-koude opslag bespaart de universiteit zo’n 770.000 kubieke meter aardgas op jaarbasis. Het systeem is daardoor niet alleen duurzaam maar ook goedkoper. Collegelid Anton Pijpers die mei vorig jaar de eerste nieuwe bron mocht aanboren, zei gisteren bij de feestelijke bijeenkomst dat nu wordt onderzocht of warmte-koudeopslag ook mogelijk is op het diergeneeskundeterrein. Voor de faculteit Diergeneeskunde staat in de komende jaren nieuwbouw op stapel.