Ook Yale trekt eredoctoraat Cosby in

foto Pixabay

De ooit zo populaire komiek Bill Cosby (80) werd vorige week schuldig bevonden in een misbruikzaak en moet mogelijk voor de rest van zijn leven de cel in. Hij was in 2005 in opspraak geraakt en studenten hadden er al eerder op aangedrongen om zijn eretitel in te trekken, maar Yale wilde het proces afwachten.

Eerlijk proces
De Amerikaanse Ivy League-universiteit wil op die manier duidelijk maken dat ze zowel waarde hecht aan het bestrijden van “seksueel wangedrag” als aan het garanderen van een eerlijke procesgang.

Sinds de oprichting van Yale in 1701 heeft de universiteit uit Connecticut meer dan 2500 eredoctoraten verleend. Cosby kreeg de titel in 2003 voor zijn ‘bijdrage aan de samenleving’ en is de eerste persoon die het Yale-eredoctoraat weer moet afstaan. In de afgelopen jaren hebben meer dan twintig andere instellingen een eretitel van Cosby ingetrokken.

Cosby is vorige week schuldig bevonden aan het drogeren en seksueel misbruiken van Andrea Conrad, een toenmalige vriendin, in 2004. Hij is door nog zo’n vijftig andere vrouwen beschuldigd van misbruik, maar het lijkt erop dat alleen de zaak van Conrad nog niet is verjaard.

Onder vuur
Het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic ziet het besluit van Yale als teken dat de druk op universiteiten toeneemt om te laten zien dat seksueel misbruik serieus wordt genomen. Zelfs in het autoritaire China eisen studenten helderheid in een #MeToo-affaire.

De universiteit van Peking ligt zwaar onder vuur omdat ze weigert inzage te geven in het dossier van een oude misbruikzaak. Een 19-jarige studente pleegde twintig jaar geleden zelfmoord nadat ze door haar hoogleraar zou zijn verkracht, en studenten willen weten hoe de universiteit destijds heeft gehandeld.