Op piekmomenten toch even druk op de campus

Foto: DUB

Dinsdagochtend was duidelijk een piekmoment, zeggen de drie beroepsverkeerregelaars die zijn ingehuurd om de eerste weken toe te zien op het naleven van de coronaregels op het Utrecht Science Park. Op het moment dat een tram aankomt, staan zij klaar om de studenten te manen voldoende afstand te houden. “Het probleem is dat ze moeten uitchecken en dan massaal naar dezelfde paal gaan”, vertelt één van de verkeersregelaars.

Daarnaast vragen ze de studenten om bij het instappen voldoende afstand te bewaren en als het wat druk wordt, een mondkapje op te zetten. “Onze indruk is dat de studenten wel goed luisteren”, zeggen ze.

Ook in alle gebouwen staan medewerkers met gele hesjes. Zij zijn alleen wat jonger. Het zijn studenten die door de universiteit zijn ingehuurd via uitzendbureau Topselect. In het Educatorium wil een oudere man via de draaideur binnenkomen. Dat is echter alleen een uitgang. Hij wordt gemaand om te lopen. “Het is goed te doen”, constateert de masterstudent. “Alleen wanneer er hoorcolleges zijn, moeten we alert zijn. In de gangen hier is duidelijk aangegeven aan welke kant van de gang je moet lopen.”

In de hoorcollegezalen zittten inderdaad studenten. Maar de zalen zijn slechts voor een derde van de normale capaciteit gevuld. Met groene stickers is aangegeven waar je mag zitten. Die stickers zijn ook te vinden bij de werktafels in de kantine van het Educatorium en op de tafels op de begane grond van het Koningsberger gebouw. Ook mogen de tafels niet verplaatst worden. Dat was in het begin van de week  gebeurd op de Bolognelaan.

Op het veldje, net voor de deur van dat gebouw zijn diverse introductiegroepjes (van tien tot twintig studenten) spelletjes aan het doen. Binnen is het leeg. “Ik let er vooral op dat de studenten hun handen desinfecteren en dat ze aan de andere kant het gebouw weer verlaten”, zegt de masterstudent Psychologie die toezicht houdt. Ze is ingeroosterd tot 24 september. Daarna is de hoop dat iedereen gewend is aan het nieuwe normaal.