Oplaadboom op zonne-energie bij Botanische Tuinen

De Uithof is een boom rijker. Hij staat naast de hoofdingang van de Botanische Tuinen, maakt energie uit zonlicht en heeft twee stopcontacten.

De boom is een zogeheten Zero Emission Tree, is ontwikkeld door de Hogeschool Utrecht en is bekostigd door de HU en de Universiteit Utrecht. De Zero Emission Tree is een boomstam van metaal met aan weerszijden een beugel waar je een elektrische fiets of scooter met een ketting aan kan vastmaken en een stopcontact. Op de takken ligt een aantal zonnepanelen. Wie hier zijn e-bike of e-scooter parkeert, kan de accu meteen opladen.

De boom werd tijdens festival deBeschaving op 6 juli officieel in gebruik genomen. De energie die niet nodig is voor het opladen, wordt gebruikt door de Botanische Tuinen.

De onderwijsinstellingen in De Uithof willen met het 'planten' van de oplaadboom hun samenwerking onderstrepen als partners in Utrecht Science Park en laten zien dat ze duurzame innovatie stimuleren.

Het lectoraat Microsysteemtechnologie van Erik Puik van de Hogeschool Utrecht heeft de Zero Emission Tree ontwikkeld in samenwerking met Enexis-Fudura. De boom is vormgegeven door ontwerpbureau Moorgen.