Opleiding Geneeskunde ontvangt internationale onderwijsaward

Lisa Adriaansen, opleidingsdirecteur Tineke Westerveld en beleidsmedewerker Margot Weggemans namen maandag in Glasgow de Aspire-to-Excellence Award in ontvangst

De faculteit Geneeskunde luistert goed naar haar studenten. Die houding is beloond met een award die bij een groot internationaal congres voor medische scholen in Glasgow is uitgereikt.

Nog geen maand is ze assessor bij de faculteit Geneeskunde, maar afgelopen maandag mocht Lisa Adriaansen, zelf student Biomedische Wetenschappen, naar Glasgow om bij het congres van Aimee, de Association for Medical Education in Europe een award voor excellent onderwijs in ontvangst te nemen.

De waardering voor de Utrechtse opleiding betreft met name de manier waarop studenten bij het medisch onderwijs betrokken worden. Op alle niveaus krijgen de studenten de kans om hun inbreng te hebben.

“Je ziet het al in de werkcolleges”, vertelt Lisa. “Regelmatig wordt aan studenten gevraagd wat er beter kan. Die opmerkingen nemen de studentvertegenwoordigers mee en vaak zie je dat die verbetering dan ook tot resultaat leidt. Dat kunnen soms kleine zaken zijn. Zo vonden studenten het jammer dat slights in de werkgroep geen nummer hadden. Hierdoor was het maken van aantekeningen lastig. Dit is nu verbeterd.”

Als assessor is Lisa een soort spin in het web. Ze zit in het faculteitsbestuur, vergadert mee met de onderwijsdirectie en is actief in de commissie die het bacheloronderwijs inricht. “Ik heb echt het idee dat in deze faculteit goed naar de studenten geluisterd wordt. Niet alleen bij de opleiding Geneeskunde, maar ook binnen de andere opleidingen van de faculteit.

“Daarbij is het ook goed om input van studenten te krijgen. Daarom heb ik veel contact met de studieverenigingen. Onderwijs is een belangrijke pijler bij deze verenigingen en daardoor is de betrokkenheid van de studenten zo groot.”

De prijs bestaat uit een beeldje en de eer. Lisa noemt het wel een belangrijke vorm van erkenning. Ze wil het komend jaar ervaringen over de Utrechtse werkwijze opschrijven en de informatie delen met andere medische opleidingen in de wereld zodat zij hun studentbetrokkenheid kunnen vergroten.