Opnieuw grote uitgeverij gewonnen voor open access

Nederlandse wetenschappers krijgen nog meer mogelijkheden om hun resultaten open acces te publiceren. Universiteitenvereniging VSNU heeft een akkoord bereikt met uitgeverij John Wiley and Sons.

De uitgeverij heeft zo’n 1400 tijdschriften waarin iedereen straks gratis de resultaten kan lezen van Nederlands wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappers hoeven daar niet meer per keer voor te betalen.

“Een enorme stap voorwaarts”, zegt Koen Becking, voorzitter van Tilburg University en onderhandelaar namens de VSNU. “Nederland maakt zijn voortrekkersrol waar nu een tweede grote uitgeverij voor honderd procent open access gaat.” In november 2014 bereikte de VSNU al een akkoord met uitgeverij Springer.

De Nederlandse overheid en de Europese Unie vinden open access van wetenschappelijk onderzoek belangrijk. Wetenschappelijke artikelen zouden voor iedereen gratis toegankelijk moeten zijn, zeker als het onderzoek met publiek geld is betaald.

Die wens leidde eerder tot een conflict tussen de VSNU en uitgeverij Elsevier. Het liep zo hoog op dat universiteiten hun abonnementen per januari 2016 dreigden op te zeggen en dat wetenschappers overwogen hun medewerking aan Elseviertijdschriften te beëindigen. Op de valreep werd er eind vorig jaar nog een deal gesloten. In 2018 moet 30 procent van de Elsevierartikelen van Nederlandse auteurs vrij beschikbaar zijn.

Tags: open science