Opnieuw kritiek op vervallen van studiepunten

Minister Bussemaker moet nogmaals uitleggen waarom opleidingen behaalde studiepunten mogen laten vervallen. Met zeventien zeer gedetailleerde Kamervragen probeert SP-Kamerlid Jasper van Dijk de minister klem te zetten.

“Broddelwerk”, noemde Van Dijk de uitleg van Bussemaker eerder. Vorige maand antwoordde de minister op zijn Kamervragen dat opleidingen studiepunten mogen laten vervallen om studenten tot spoed te manen. De mogelijkheid is ooit in de wet gezet om veroudering van kennis te voorkomen, erkende ze in mei, maar onderwijskundige inzichten veranderen nu eenmaal.

Van Dijk legt zich niet neer bij die uitleg. Minister Bussemaker moet de Kamer haarfijn uitleggen op welke wetten en regels ze zich beroept. In de toelichting op de wet staat bijvoorbeeld over het vervallen van tentamens: “Daartoe kan in uitzonderingsgevallen aanleiding zijn op gebieden waarop kennis snel veroudert.” Volgens hem schuift de minister dit aan de kant omdat dat haar beter uitkomt.

De discussie over het vervallen van studiepunten kwam aan het rollen toen bleek dat vertraagde Leidse rechtenstudenten werden weggestuurd van de opleiding: hun studiepunten vervielen als ze aan hun vijfde jaar begonnen en ze mochten vakken niet nogmaals volgen. Studenten uitsluiten van vakken mag niet, oordeelde de minister al snel, maar studiepunten afnemen mag wel.

Niet alleen Van Dijk heeft daar kritiek op. Ook het CDA, ChristenUnie en D66 vinden het een rare gang van zaken, bleek eerder in Kamerdebatten. Hogeronderwijsexpert Peter Kwikkers zei dat de minister “de rechtshistorie eens moet nalezen” voordat ze het vervallen van studiepunten zomaar goedkeurt.

Lees hier (pdf) de kamervragen van Jasper van Dijk.