Opnieuw kwartet partijen in de race voor studentzetels U-raad

Online ijsjes uitdelen, hoe doe je dat? Campagne voor verkiezingen U-raad gaat online. Foto: Facebook U-raad

De aankomende studentenverkiezingen staan dus vooral in het teken van de vraag of de huidige zetelverdeling verandert. Gaan Lijst VUUR (nu 5 zetels), de Partij voor de Utrechtse Student (4), De Vrije Student (2) en - de nieuwkomer van vorig jaar - UUinActie (1) zetels winnen of verliezen? Dat moet blijken wanneer UU-studenten van 2 tot en met 4 juni hun stem kunnen uitbrengen.

Geen Barack Obama
Daarmee is ook duidelijk dat de Eerstejaars Partij niet verkiesbaar is. Eerstejaars student Wiskunde en Natuurkunde Max Chen trok de aandacht met Barack Obama op zijn kandidatenlijst en een opmerkelijk verkiezingsprogramma. Hij slaagde er echter niet in de benodigde dertig handtekeningen te verzamelen.

Max laat aan DUB weten dat hij zich heeft aangesloten bij UUinActie. Voor die partij is hij nu kandidaat voor een zetel in de faculteitsraad van Bètawetenschappen. “Ik heb er veel energie in gestopt om met de Eerstejaars Partij in de medezeggenschap te komen, en zo mensen te kunnen helpen. Het is alleen niet fijn om dit in je eentje te blijven doen. Toen ik werd benaderd door UUinActie was ik blij dat een serieuze partij met dezelfde waardes me hierbij wilde helpen.”

Volledige online campagne
Met de bekendmaking van de lijsten gaat ook de eerste volledig online campagne voor de U-raadsverkiezingen van start. Voor drie van de vier partijen was de weerzin tegen schermutselingen via social media eerder een van de redenen om ervoor te pleiten dit jaar geen verkiezingen te houden. De voorzitter van het Centraal Stembureau Fred Toppen sprak maandag zijn vertrouwen uit in de partijen. “Doe een ander niet iets aan wat jezelf ook niet fijn zou vinden; dat zou volgens mij de belangrijkste spelregel moeten zijn.”

Faculteitsraden
Behalve verkiezingen voor de U-raad kan er begin juni ook gestemd worden voor de studentvertegenwoordiging in enkele faculteitsraden. De faculteit Bètawetenschappen houdt alleen verkiezingen voor een ‘algemene studentenzetel’: naast Max Chen van UUinActie komen daarvoor vier kandidaten van de lijst Bètabelang in aanmerking. Voor de overige zetels die per ‘district’ van de faculteit worden verdeeld, waren er precies genoeg kandidaten

Bij Geesteswetenschappen doet De Vrije Student dit jaar voor het eerste mee aan de verkiezingen voor de faculteitsraad. De andere lijsten die meedingen naar de zetels zijn de huidige raadspartijen Lijst Vuur en Geestwaardig. Bij Sociale Wetenschappen nemen Lijst Vuur en Actief het net als vorig jaar tegen elkaar op. Bij de faculteit Rebo hoeven alleen de economen naar de stembus.

Personeelszetels
Er zijn voor dit jaar geen verkiezingen voor de personeelszetels gepland. Omdat er in verschillende faculteitsraden zetels vacant waren, leek het er even op dat er toch nog behoorlijk wat medewerkers moesten gaan stemmen. Uiteindelijk blijkt dat alleen medewerkers van het departement Talen, Literatuur en Communicatie een stem uit kunnen brengen. Daar zijn twee kandidaten voor één districtszetel in de faculteitsraad Geesteswetenschappen. Voor de vacante personeelszetels bij de faculteiten Bètawetenschappen, Geowetenschappen en de Bestuursdienst meldden zich niet meer kandidaten dan er plekken zijn.