Orca en Triton zamelen geld in voor onderzoek naar kinderkanker

Overlevenden van kinderkanker vaarden eerder een etappe in Den Bosch, foto YouTube

Veertig ploegen van Orca, Triton en Viking roeien aanstaande zondag de slotetappe van 45 kilometer van Weesp naar Utrecht. Zij roeien mee met vier ervaringsdeskundigen: twee volwassen oud-kinderkankerpatiënten, een 15-jarige jongen die de ziekte heeft gehad en een vriend van hem. Het viertal is de afgelopen vier maanden door de verenigingen klaargestoomd voor deze etappe, zegt Hannah Vreeburg, vicevoorzitter van Orca. "Ze roeien niet de hele afstand van Weesp naar Utrecht, maar roeien om de beurt in duo's. Je moet aardig getraind zijn om 45 kilometer te kunnen roeien." De roeiers varen via Weesp over rivier de Vecht, de Stadsbuitengracht en de Vaartse Rijn. De roeiploegen worden gesponsord voor elke kilometer die ze afleggen.

Sinds 13 april varen overlevenden van kinderkanker, hun naasten en roeiverenigingen uit het hele land elk weekend een etappe. De tocht begon in het Noord-Hollandse Uithoorn en eindigt na 1500 kilometer in de thuishaven van de drie Utrechtse roeiverenigingen: De Driewerf in Hoograven. Het doel is om 500.000 euro op te halen voor het Later-onderzoek van het Prinses Máxima Centrum (PMC) in De Uithof. Deze studie focust op de langetermijneffecten waar overlevenden van kinderkanker mee te maken kunnen krijgen, zoals botontkalking en chronische vermoeidheid. Volgens het PMC krijgt 70 procent van de overlevenden met gezondheidsproblemen te maken. Overlevenden van kinderkanker worden geholpen in de Later-poli van het PMC, waar de mogelijke gezondheidsproblemen worden onderzocht en behandeld.

De deelnemers van KikaRow halen ook geld op met donaties en activiteiten. Zo hield Viking een benefietdiner en verzorgden Triton en Orca meerdere borrels voor dit goede doel. Na aankomst in De Driewerf aanstaande zondag wordt er een barbecue met afsluitfeest gehouden voor alle aanwezigen. De opbrengsten hiervan gaan ook naar het Later-onderzoek. Wanneer alle roeiers weer aan wal staan, geeft oud-kankerpatiënt Lisanne Spaanders een optreden. Zij maakte over haar strijd tegen kanker het nummer Vechtersbaas. Na afloop overhandigt burgemeester Jan van Zanen een cheque met het opgehaalde bedrag aan onderzoeker Marry van den Heuvel van het PMC. De teller staat inmiddels op 271.000 euro, waarvan ruim 8300 euro aan de Utrechters gedoneerd is.

Update: met KikaRow is uiteindelijk ruim 3 ton opgehaald.