Oud-hoogleraar krijgt ontslag als emeritus

De faculteit Rebo heeft de privileges van een oud-hoogleraar afgenomen. Haar positie van ‘regulier emeritus’ is met onmiddellijke ingang beëindigd. Directe aanleiding is een klaagbrief die de voormalige hoogleraar schreef aan wetenschappers van binnen en buiten de universiteit.

De maatregel komt voort uit een langslepend conflict. De emeritus klaagde al langer over de in haar ogen gebrekkige faciliteiten die zij na haar pensioen kreeg. Volgens het bestuur van de faculteit viel ze steeds meer mensen lastig met haar klachten en zette ze daarmee anderen in een kwaad daglicht.

Het is een uitzonderlijke maatregel die de decaan van Rebo neemt. Een hoogleraar die met pensioen gaat, wordt automatisch emeritus. Die titel is niet af te nemen, maar de privileges wel. Dit besluit houdt in dat de oud-hoogleraar geen gebruik meer kan maken van universitaire faciliteiten, zoals een uu-mailadres en een solis-id. Bovendien wordt ze niet meer uitgenodigd voor speciale emeriti-lunches.

De betreffende hoogleraar was 25 jaar werkzaam als adjunct-directeur bij het Netherlands Institute for the Law of the Sea (NILOS) binnen Rechtsgeleerdheid. Sinds haar vertrek heeft ze zich verzet tegen de gebrekkige faciliteiten, zoals het ontbreken van toegang tot een werkkamer voor emeriti.  Het laatste conflict gaat over een afscheidsbijeenkomst van een oud-collega hoogleraar deze week waarvoor zij niet werd uitgenodigd. Ze schreef daarover een scherpe mail aan alle uitgenodigde gastsprekers van onder meer de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en Cambridge. Voor het bestuur van Rebo was dit de bekende druppel die de emmer deed overlopen.

Zelf vindt de hoogleraar dat ze met deze mail niet over de schreef is gegaan. Ze zegt dat ze de mensen uit het vakgebied goed kent omdat ze met hen heeft samengewerkt. Met haar mail wilde ze uitleggen waarom ze niet bij het afscheid aanwezig zal zijn. De straf die volgde op deze mail, vindt ze veel te zwaar.