Oud-UU-studenten in de prijzen bij SSR-NU-debat

Foto's Jan Buteijndesign

Oud-UU-student Bram Fokke en bestuurskundestudent Maarten van Ooijen vielen gisteren in de prijzen bij het verkiezingsdebat van studentenvereniging SSR-NU. Fokke (D66) werd door lokale journalisten verkozen tot beste raadslid van Utrecht en Van Ooijen (ChristenUnie) won glansrijk het debat tussen 9 partijen.

De prijs voor beste raadslid werd in 2012 ook door SSR-NU uitgereikt, toen aan Marry Mos van GroenLinks. Nu was het Fokke, vier jaar geleden nieuwkomer in raad, die met de eer streek. Hij kreeg de prijs na afloop van een verkiezingsdebat, waar Fokke zelf niet aan mee deed. De oud-student kunstmatige intelligentie en psychologie, maakte de afgelopen 4 jaar vooral indruk met zijn aandacht voor fietsen en wordt geprezen om zijn enthousiasme, gedrevenheid en heldere verwoordingen.

Fokke won ten koste van zeven andere genomineerden, waaronder nestor Vincent Oldenborg van Leefbaar Utrecht, die al vanaf januari 2001 in de raad zit. “Ik had dit niet verwacht. Vincent had het verdiend te winnen”, reageerde Fokke na afloop. “Hij verzet al veertien jaar veel werk voor de stad en is het collectieve geheugen van de raad.” Fokkes focus op één thema heeft zijn imago goed gedaan, ziet ook Fokke zelf. “Ik heb er bewust voor gekozen om me vol in te zetten op één onderwerp, namelijk een beter fietsbeleid in Utrecht. Meer geld naar fietsroutes en meer fietsparkeerplaatsen. Daarin heb ik ook dingen voor elkaar gekregen.”

Woningnood wordt niet opgelost
In de volle en warme SSR-sociëteit stond er na een verhit debat nog eentje te glunderen: Maarten van Ooijen. Juryleden Jesse Klaver (Tweede Kamerlid GroenLinks) en Rutger Bregman (oud-UU-student en journalist bij De Correspondent) kozen Van Ooijen tot winnaar van het debat. Klaver vond dat de alumnus sociologie en masterstudent bedrijfskunde er in het debat tussen negen partijen met kop en schouders bovenuit stak: door feitenkennis, passie en een scherpe manier van debatteren.

Van Ooijen trok vaak de aandacht naar zich toe door andere partijen met hun eigen partijprogramma’s om hun oren te slaan. Ook kon hij ineens de stelligheid van alle partijen nuanceren.

Zoals bij de stelling dat deze raadsperiode de woningnood in Utrecht wordt opgelost. “Je kunt niet zomaar een paar kamers uit de muur trekken. Je hebt met procedures en bestemmingplannen te maken, daar gaat tijd overheen.”

Studentikoos debat
Van Ooijen voelde zich duidelijk op zijn gemak in de sociëteit. Niet zo zeer omdat er allemaal ChristenUnie-stemmers rondliepen, want dat betwijfelde Van Ooijen, vooral vanwege de sfeer. Elke stelling werd door de hele zaal uit volle borst uitgesproken en er werd goed gelachen als iemand iets stoms zei.

Ook van Ooijen zelf kreeg repliek van het publiek: een luidkeels ‘nee’ toen hij ergens in het debat vroeg of hij nog even iets mocht zeggen. “Ik hou van dit studentikoze”, genoot Van Ooijen na. “Ik had vanaf het begin al een goed gevoel.” Dat goede gevoel zullen ook studenten Steven Menke (Student & Starter) en Susanne Schilderman (D66) hebben. Ook zij kregen lovende woorden van de jury na een debat dat zorgvuldig was voorbereid door SSR-NU Debatleider Jannes Herman-Mostert nam strak de leiding en zorgde voor vaart en stellingen over huisvesting, fijnstof en illegalen werden voorafgegaan door een betoog van ervaringsdeskundigen op het betreffende thema. Enige kritiekpuntje was de duur van het debat: het was een lange zit.

Biertje voor iedereen
Na afloop gaf het net gekozen raadslid van Utrecht Bram Fokke conform goed gebruik alle aanwezigen een biertje. Fokke heeft goede hoop dat D66 de grootste partij van Utrecht wordt. “De stemming op De Uithof is altijd maatgevend. We waren er onlangs en ik durf te voorspellen dat we GroenLinks dit keer gaan verslaan.” Hoe het zat met het stemgedrag in de sociëteit van de Christelijke studentenvereniging, wist hij vlak na het debat nog niet. “Ik heb zojuist iedereen een rondje gedaan en ga nu eens peilen. Het komt vast goed, want bier doet wonderen.”

Deze week zijn er tal van debatten voor de gemeenteraad. DUB deed eerder verslag van het verkiezingsdebat van studievereniging UHSK in het academiegebouw. Eerder zette DUB de inhoudelijke standpunten van de partijen over studententhema’s op een rij aan de hand van de verschillende partijprogramma’s.