Oud-WODC-directeur mag hoogleraar in Maastricht blijven

Foto Pixabay

Vorig jaar lag het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum van het ministerie van Justitie onder een vergrootglas nadat een oud-medewerker bij tv-programma Nieuwsuur geklaagd had over beïnvloeding door ambtenaren en politici. Uit drie rapporten die minister Grapperhaus vervolgens liet opstellen, bleek dat WODC-onderzoekers hun inhoudelijke onafhankelijkheid moesten bevechten en dat directeur Frans Leeuw zijn oren te veel liet hangen naar de wensen van beleidsambtenaren.

Leeuw stapte in de zomer van 2018 op als directeur van het WODC, maar bleef wel voor een dag in de week hoogleraar bij de rechtenfaculteit. De Maastrichtse rector Rianne Letschert en rechtendecaan Jan Smits sloten vorig jaar niet uit dat het WODC-onderzoek ook gevolgen kon hebben voor Leeuws positie als hoogleraar.

Maar dat blijkt niet het geval, meldt Observant vandaag. Beide bestuurders hebben vorige week met Leeuw gesproken en hij zou duidelijk hebben gemaakt dat hij de normen van wetenschappelijke integriteit bij de Universiteit Maastricht altijd uiterst serieus heeft genomen. Letschert ziet “geen aanleiding” om in te grijpen. “Op basis van de drie onderzoeksrapporten met betrekking tot het WODC heb ik onvoldoende grond om maatregelen te kunnen nemen tegen Leeuw”, aldus Letschert in Observant. Leeuw blijft tot 17 augustus 2019 in dienst van de UM. Daarna gaat hij met pensioen.