Niet kwijtgescholden

Overstappen naar mbo? Dan blijf je met studieschuld zitten

Foto: Pixabay

Een hbo-student koos na enkele jaren alsnog voor het mbo. Nu moet ze onder meer haar ov-studentenkaart terugbetalen, omdat ze niet binnen tien jaar een diploma in het hoger onderwijs zal behalen. Dat voelt heel onrechtvaardig, schreef de oma van deze student aan de Tweede Kamer. De Kamerleden vroegen de minister om erop te reageren.

Waaier
“Ik vind het zeer belangrijk dat studenten de opleiding volgen die het beste bij hen past”, legt Dijkgraaf uit. “Daarom wil ik ook af van het verticale beeld van het onderwijs met termen als ‘hoger’ en ‘lager’. Ik spreek liever over een waaier aan opleidingen die aansluiten op de talenten van jonge mensen. De stap die deze student heeft gemaakt, van het hbo naar het mbo, zie ik dan ook niet als een stap omlaag, maar opzij.”

Maar aan haar studieschuld kan hij niets veranderen. “Op dit moment is het helaas niet mogelijk om de student te helpen en de lening alsnog om te zetten in een gift”, schrijft hij. Daarvoor zou de wet veranderd moeten worden.

Demissionair
Hij heeft al van alles gedaan om verschillen tussen mbo en hoger onderwijs aan te pakken, onderstreept hij. Hoe het verder moet met dit soort problemen in de studiefinanciering, kan hij nog niet zeggen. “Ik zal dit betrekken in mijn verkenning naar verbetering van de dienstverlening van DUO.”

In mei, voordat het kabinet viel, schreef Dijkgraaf dat studiefinancier DUO vaker studieschulden moet kunnen kwijtschelden. Het ging toen vooral om oud-studenten met psychische problemen of ingewikkelde financiële situaties.

Maar Dijkgraaf is nu ‘demissionair’ en gaat geen nieuw beleid meer starten. Een eventuele wetswijzing laat hij aan het volgende kabinet over.

Overigens blijkt de studiefinanciering ook de stap van hbo naar universiteit te ontmoedigen. Na een hbo-bachelor krijgen studenten geen basisbeurs voor een wo-master, maar wel voor een hbo-master.