Oxford en Cambridge geven geen diplomasupplement

De universiteiten van Oxford en Cambridge zijn niet van plan om hun diploma’s een bijsluiter te geven met details over studieprestaties. Ze houden vast aan hun tweehonderd jaar oude systeem.

Dat meldt de Times Higher Education. Dat iemand aan ‘Oxbridge’ afstudeert, zegt volgens de twee universiteiten genoeg. Een aanhangsel (higher education achievement report) voegt weinig toe en werkgevers zouden er geen interesse in hebben.

De Europese Unie wil graag dat alle hogeronderwijsinstellingen hun diploma’s een bijsluiter geven, zodat het eenvoudiger wordt om de waarde van opleidingen in te schatten. Dat zou het vrije verkeer van studenten en werknemers verbeteren.

Nederlandse hogescholen en universiteiten zijn al wettelijk verplicht een diplomasupplement te verstrekken met een beschrijving van de inhoud van de opleiding en de studielast. Toch gebeurt het nog niet overal. Studenten kunnen er wel om vragen.