Oxford pakt eretitel politiek leider Myanmar af

Aung San Suu Kyi volgde in de jaren zeventig haar bachelor ‘Politics, philosophy and economics’ aan Oxford University en woonde twintig jaar in Engeland. Haar lange strijd voor democratie in Myanmar leverde haar niet alleen de Nobelprijs voor de Vrede op, maar ook tal van Britse eretitels.

Maar de laatste maanden ligt Suu Kyi onder vuur. Het leger van Myanmar treedt hard op tegen de Rohingya, een moslimminderheid die door Myanmar niet wordt erkend. Volgens de Verenigde Naties maken de militairen zich schuldig aan moord en verkrachtingen en branden ze dorpen plat. Een half miljoen Rohingya-moslims sloeg op de vlucht.

De stad Oxford heeft vandaag besloten Suu Kyi een eretitel af te pakken. De universiteit van Oxford haalde eerder deze week al een portret van haar van de muur. Ook andere universiteiten roeren zich. Zo stelt de studentenvakbond van de London School of Economics het erevoorzitterschap van Suu Kyi ter discussie en houdt Bristol University een verleende eregraad tegen het licht.