Panden fatale brand Leeuwarden toch onveilig

De grote brand in Leeuwarden die vorig jaar een student het leven kostte, greep zo snel om zich heen doordat panden in het blok niet voldeden aan de wettelijke eisen. Het vuur verspreidde zich veel sneller dan had gemogen.

De brand van oktober vorig jaar begon in een kledingwinkel, maar sloeg al snel over naar meerdere panden. Een 24-jarige student van Stenden Hogeschool kon niet op tijd wegkomen en stikte in de rook. Zijn studentenkamer zat in de achterkant van het gebouw en zou alleen via “een wirwar van trappetjes” te bereiken zijn geweest.

Burgemeester Crone van Leeuwarden zei na de brand dat het gebouw waar het slachtoffer woonde aan alle veiligheidseisen voldeed, maar dat blijkt niet te kloppen, concludeert de Inspectie veiligheid en justitie.

De muren en scheidingswanden die in de loop der tijd in de panden zijn aangebracht hadden de rook veertig minuten moeten tegenhouden, maar deden dat bij lange na niet. Daar kwam bij dat de kamer uitkeek op een binnenplaatsje, en niet grensde aan een openbare weg. De dichtstbijzijnde straat, de Poststraat, is zo smal dat de brandweerauto er niet inpaste. Daardoor moest de brandweer met handladders werken.

Als het vuur minder snel om zich heen had gegrepen, had de brandweer mogelijk wel genoeg tijd gehad om de student te redden. Uit het rapport: “Vanwege de bouwkundige tekortkomingen is onvoldoende tijd beschikbaar om enerzijds een veilige ontvluchting door de bewoner zelf en anderzijds redding door de brandweer mogelijk te maken.”

Het rapport zegt niets over eventuele aansprakelijkheid of strafrechtelijke gevolgen. De winkelmedewerker die de brand heeft veroorzaakt moet voor de rechter komen op verdenking van brand door schuld met dodelijke afloop. Hij wilde de gaskachel aansluiten op een losse fles, maar dat ging mis: door een steekvlam vloog er kleding in brand.