Partijen bezuinigen op ov-studentenkaart

Verschillende partijen willen miljoenen bezuinigen op de ov-studentenkaart. Dat blijkt uit de voorstellen die het Centraal Planbureau voor hen heeft doorgerekend.

VVD en D66 willen de ov-studentenkaart vervangen door een trajectkaart. Studenten kunnen dan niet meer gratis het hele land door reizen, maar alleen heen en weer op een specifiek traject. Dit bespaart 100 miljoen euro per jaar.

Het CDA pakt het anders aan. Iedere student krijgt voortaan 60 euro per maand op zijn ov-chipkaart en moet zelf maar zien hoe hij dit tegoed gebruikt. In 2017 levert deze ingreep 100 miljoen euro op, maar de winst neemt daarna toe tot zo’n 500 miljoen euro per jaar, becijfert het CPB.

Het is nog niet bekend of andere partijen het ermee eens zijn. Wel willen enkele partijen (D66, VVD, PvdA en GroenLinks) de basisbeurs voor studenten afschaffen, terwijl het CDA die juist wil behouden.