Paus wil Latijn nieuw leven inblazen

Dode taal of niet, de paus wil in Vaticaanstad een academie oprichten om het Latijn te promoten. Binnen de katholieke kerk, maar ook in de rest van de wereld.

De academie moet de kennis en het gebruik van het Latijn bevorderen, meldt de Britse krant de Guardian. Volgens de krant wil kardinaal Gianfranco Ravasi, die de culturele raad van het Vaticaan leidt en namens de paus spreekt, wetenschappers uit verschillende landen aan het instituut binden.

Antje Wessels, hoogleraar Latijnse taal- en letterkunde aan de Universiteit Leiden, zou het “geweldig” vinden om aan de academie verbonden te zijn. “Zeker als ik daar teksten mag inzien die nu niet toegankelijk zijn”, voegt ze hier in één adem aan toe.

Ze is blij met het initiatief. “Latijn is belangrijk om de antieke tradities te begrijpen waarop onze cultuur gebouwd is”, legt ze uit. “Latijnse teksten bevatten daarnaast interessante theorieën en zijn vaak erg grappig. Iedereen zou ze moeten lezen.”

Eens gold kennis van het Latijn en de oude Romeinse cultuur als kenmerk van beschaving.  Nu lijken ambitieuze scholieren en studenten meer te hebben aan het bestuderen van Chinees, Arabisch of Engels. Maar volgens Wessels helpt Latijn om taal in het algemeen beter te begrijpen. “Een dode taal leer je veel gestructureerder dan een levende”, legt ze uit.

Dit jaar schreven zich in Leiden ongeveer dertig studenten in voor de bachelor Griekse en Latijnse taal & cultuur. De opleiding wint aan populariteit. “Veel studenten willen docent klassieke talen worden”, ziet Wessels. Of er ook in Nederland een verband is met de boeken en films van Harry Potter, zoals de Guardian suggereert, weet ze niet.

Wetenschappers in het Vaticaan werken intussen stug door aan het moderniseren van de dode taal. Het Latijnse woord voor hot pants is volgens het woordenboek van de stichting Latinitas brevíssimae bracae femíneae en een sorbetijsje bestellen kan ook: vraag in Vaticaanstad om een gélida sorbítio.

Tags: latijn | vaticaan