D66 en SP:

Pechgeneratie hoeft geen rente te betalen

Studieschuld demonstratie. Foto: HOP / Josefine van Enk
Studenten demonstreren op de Dam tegen studieschuld. Foto: HOP / Josefine van Enk

Per 1 januari zijn (oud-)studenten in het hoger onderwijs niet 0,46 procent maar 2,56 procent rente verschuldigd over hun studielening. Aflossers met een gemiddelde schuld gaan daardoor duizenden euro’s meer betalen. “Deze stijgende rente raakt de leenstelselstudenten het hardst”, schrijven D66 en SP in hun amendement.

Daarom willen de partijen de rente vastzetten op nul procent voor studenten die tot 2024 hebben gestudeerd. Het gaat daarbij om alle studenten die onder het leenstelsel een opleiding volgden, ongeacht hoe lang ze dat deden.

Leidingwater en sierteelt
De 500 miljoen euro die de maatregel volgens hen jaarlijks gaat kosten, willen de twee partijen betalen door de btw op leidingwater en bloemen en planten te verhogen.

Grootverbruikers betalen nu geen belasting boven een verbruik van 300 kubieke meter per jaar. Als dat voordeel in 2025 vervalt, zou dat 100 miljoen euro per jaar opleveren.

Het afschaffen van het verlaagde btw-tarief op de sierteelt zou 400 miljoen euro schelen. De sierteelt valt sinds 1975 onder het lage btw-tarief van 9 procent – een bos bloemen moest voor iedereen betaalbaar zijn – maar stijgt in de plannen van D66 en SP naar 21 procent.

Protest
Of het initiatief het haalt, is nog niet zeker. De partijen rekenen op steun van in elk geval GroenLinks-PvdA. Volgens lijsttrekker Frans Timmermans moet de rente op de studieschuld worden bevroren op het huidige niveau van 0,46 procent. De PVV is mogelijk ook te paaien. Die stemde eerder voor een motie van SP en PvdD om de rente op studieleningen permanent op 0 procent te zetten. Maar die motie haalde het niet.

Pieter Omtzigt maakt zich eveneens zorgen over de hoge rentestand. Maandag diende hij een amendement in om de belastingvoordelen voor expats te versoberen. De opbrengst daarvan (194 miljoen euro) wil hij volledig inzetten om de rente op studieschulden van pechstudenten te verlagen. Daarbij noemde hij geen percentage.

De kans bestaat dat de rente de komende jaren nog verder stijgt. Studentenorganisaties vinden dat niet uit te leggen en pleiten voor een renteplafond. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United organiseren woensdag een protest bij de Tweede Kamer.