Pechstudenten mogen studievoucher niet voor master gebruiken

Foto Pixabay

Toen de basisbeurs werd afgeschaft, kwam dat geld tegoed aan het verbeteren van het onderwijs. De eerste vier cohorten leenstelselstudenten hebben wel geld moeten lenen, maar konden niet profiteren van de kwaliteitsslag in het onderwijs. Daarom krijgen deze pechstudenten een voucher voor nascholing. Deze voucher van zo’n 2000 euro mogen ze vijf tot tien jaar na hun afstuderen gebruiken.

GroenLinks en CDA hadden een idee. Kunnen ze die voucher niet gebruiken voor hun master? Dat zou toch een beetje schelen in de kosten? Een Kamermeerderheid stond erachter.

Minister Van Engelshoven zegt nu dat dat niet kan. Het zou een enorme aanpassing van het systeem van DUO vergen en de studenten zouden ook geen uitloopmogelijkheid daardor hebben. Bovendien zou de wet veranderd moeten worden en of dat op tijd gaat lukken, is ongewis, stelt de minister. Om nog maar te zwijgen van de financiële haken en ogen. De minister spreekt van “onverantwoorde risico’s in de uitvoering”.

Wel belooft ze dat studenten de vouchers flexibel kunnen inzetten: ze hoeven niet de hele voucher bij één onderwijsinstelling te besteden. Er komt ook goede voorlichting, want studenten zijn zich er lang niet allemaal van bewust dat ze recht hebben op deze vouchers.

Studentenorganisatie ISO baalt ervan. “Dit is een domper”, zegt voorzitter Kees Gilesse. “De studievouchers hadden voor studenten veel meer waarde gehad als zij deze hadden kunnen zetten tijdens de studietijd.”