Persoon dood gevonden in Ornsteinlaboratorium

Foto DUB

Maandagochtend om kwart voor negen kreeg de Utrechtse politie de melding dat er een persoon dood was aangetroffen. Politie, brandweer en ambulance meldden zich daarna bij het gebouw aan het Princetonplein waar veel scheikundig laboratoriumonderzoek wordt gedaan. Een deel van het pand waarin vooral medewerkers van het Debye Instituut voor Nanomaterialen zijn gehuisvest, werd daarna ontruimd.

Tijdens een korte informatiebijeenkomst om 11 uur in de tijdelijke kantine De Vagant aan de Budapestlaan, vertelde directeur Klaas Druijf van de Bètafaculteit aan een stille zaal dat de zaak door de politie werd onderzocht. Hij kon derhalve niet meer informatie geven dan dat er één persoon dood is aangetroffen en dat twee personen ter controle naar het ziekenhuis zijn gebracht.

Druijf kon lopende het politieonderzoek niet ingaan op een vraag uit de zaal of de doodsoorzaak iets te maken heeft met het werken met chemicaliën. De directeur vroeg de aanwezigen niet te communiceren over zaken die zij gezien of gehoord hebben of te speculeren over wat er is gebeurd. Verdere informatie over het incident zal volgens Druijf via intranet worden verspreid.

Medewerkers die behoefte hebben aan psychische bijstand kunnen zich melden bij bedrijfsmaatschappelijk medewerkers van de universiteit, zo bood Druijf aan.

*Update maandagmiddag* De politie heeft het onderzoek omstreeks drie uur vanmiddag afgerond. Volgens een woordvoerder wordt een misdrijf of een ongeval uitgesloten. De hulpdiensten zijn vertrokken en het gebouw is weer grotendeels vrijgegeven. Inmiddels is ook bekend dat de overleden persoon een medewerker van de UU was.