Petitie gestart voor studenten die werken bij Lyceo en overal buiten de boot vallen

Toen studenten in maart de inkomsten van hun bijbaan verloren, kwam de vakbond FNV Young & United met een meldpunt om klachten te melden. De bond ontving meer dan 2000. “Daarbij waren opvallend veel klachten over Lyceo”, zegt Hacer Karadeniz van FNV Young & United. “Dat maakte ons nieuwsgierig. Wat was hier aan de hand?”

Ingehuurd als zzp’er
Het bleek dat Lyceo een bijzonder arbeidscontract met de studenten had afgesloten. “Normaal verwacht je dat studenten een nul-urencontract aangeboden krijgen. In dat geval word je betaald per uur dat je werkt. Maar als je zes maanden bij hetzelfde bedrijf werkt, heb je recht op een vorm van tegemoetkoming bij verlies van inkomen. Die wordt gebaseerd op de gemiddelde inkomsten van de laatst gewerkte drie maanden. Ook zouden studenten die als oproepkracht in dienst zijn bij Lyceo in aanmerking komen voor een uitkering of de door de minister beloofde compensatie voor het verlies van een bijbaan in coronatijd.”

Lyceo huurt studenten in als een soort freelancer, waarbij ze uitbetaald krijgen voor de opdracht die ze uitvoeren en niet voor de uren. Daarmee zijn de studenten, vaak zonder dat ze het zelf in de gaten te hebben, ingehuurd als zzp’er. Hierdoor komen ze niet in aanmerking voor een compensatie van flexwerkers die de regering recent aankondigde. Ook hebben ze geen recht op een WW-uitkering of een tegemoetkoming als zzp’ers omdat ze niet officieel zzp’er zijn.” Vandaar dat FNV Young & United met de hulp van enkele gedupeerde studenten een petitie is gestart. “Wij hopen ook met meer studenten in aanraking te komen die door hun werk bij Lyceo in de problemen zijn gekomen. Op dit moment staat de teller op 210, maar we weten dat het om veel meer studenten gaat.”

Programmeerlessen
Albert, nu net afgestudeerd natuurkundige, werkte als student bij Lyceo. Hij gaf programmeerlessen bij een middelbare school. Daarnaast gaf hij huiswerkbegeleiding bij de organisatie Onderwijshelden. “Half maart viel het werk weg. Daarmee verviel ook mijn inkomen. Nu bleek dat ik via Lyceo een contract had als zzp’er. Daarom kreeg ik geen compensatie. Om als zzp’er geld van de overheid te ontvangen moet je minstens 600 euro verdienen en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Daar kon ik niet aan voldoen. Maar voor mijn huiswerkbegeleiding via de Onderwijshelden, kon ik wel wat compensatie krijgen. Dat vond ik vreemd. Waarom bij de ene organisatie wel en de ander niet? Lyceo heeft een goede naam dankzij de vele studenten die daar werken. Maar ze stonden niet open voor een compensatie, daar heb ik veel mensen over horen klagen. Doordat het voor ons zo slecht geregeld is, voelen we ons in de kou staan.”

Schijnconstructies
FNV-bestuurder Hacer Karadeniz vindt dat de arbeidscontracten veel lijken op die van bezorgdienst Deliveroo. Ook daar werden de werknemers als zzp’er aangenomen, als kleine zelfstandige die voor een product ingehuurd wordt. Maar eigenlijk is er sprake van een arbeidsrelatie. “Wij hebben Deliveroo toen voor de rechter gedaagd en die zaak gewonnen. Het is nu niet ons idee om Lyceo meteen voor de rechter te slepen, maar willen het gesprek aangaan zodat de studenten gecompenseerd worden. Als het oproepkrachten of werknemers waren geweest, had Lyceo ook voor hen overheidssteun kunnen aanvragen. Nu is dat niet gebeurd.”

Extra zomercursussen
Lyceo beaamt dat de studenten een belangrijke steunpilaar zijn voor het bedrijf, zegt woordvoerder Christien van de Vlam. Er wordt ook van alles gedaan om de studenten zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen: met online huiswerkbegeleiding, met extra zomercursussen en zo meer. Dat gaat om meer werk dan normaal in de zomerperiode. Dat bij Lyceo veel studenten werken in een opdrachtrelatie komt volgens haar ook omdat de studenten dat zelf willen. Het geeft ze meer flexibiliteit dan wanneer je in dienst bent.

Volgens haar was de klap voor Lyceo groot toen het land half maart kwam stil te liggen. “Lyceo heeft voor de 374 vaste medewerkers overheidssteun aangevraagd en gekregen. Dat was essentieel. Wij konden die steun helaas niet krijgen voor onze medewerkers met een opdrachtrelatie,”, zegt Van de Vlam.  . “Voor ons is het van belang om nu de draad snel weer op te pakken.”