Petitie: laat vluchtelingen studeren en onderzoek doen

Universiteiten en hogescholen moeten hun best doen om vluchtelingen op te nemen als student of onderzoeker. Onder een petitie van die strekking staan al meer dan zeshonderd handtekeningen.

“Iedereen ziet het nieuws over de vluchtelingen langskomen”, zegt initiatiefnemer en voormalig UvA-docent politicologie Rob Hagendijk. “Verschillende mensen zeiden: we moeten iets doen. Toen bedacht ik: dan moeten we naar onze eigen omgeving kijken.”

In de petitie schrijft hij dat er geen sprake is van een elitaire poging om vooral hoger opgeleiden te helpen. “Alle vluchtelingen moet perspectief worden geboden in aansluiting bij hun ambities en mogelijkheden. Dat kan als aan de Nederlandse kant iedereen ook in eigen kring op zoek gaat naar opties en goede ideeën.”

De directe aanleiding voor de petitie was een Hongaarse collega die op het station van Boedapest de vluchtelingen zag en er ook een gevluchte hoogleraar ontmoette. “Als die mensen eenmaal geland zijn, moeten ze hun leven weer kunnen oppakken”, zegt Hagendijk.

Vorige week spraken de universiteiten en hogescholen met elkaar af om vluchtelingstudenten toe te laten. De Hogeschool Rotterdam heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat er honderd welkom zijn.

“Dat lijkt me prima en prachtig”, zegt Hogendijk. “De petitie kruiste het overleg tussen de instellingen. Maar je zult ook op werkniveau iets moeten bedenken voor onderzoekers en geleerden: hoe kunnen we die mensen helpen?”

De petitie vraag de onderwijsinstellingen om “bureaucratische obstakels uit de weg te ruimen, geld en faciliteiten beschikbaar te stellen en initiatieven vanuit personeel en studenten te ondersteunen”. Minister Bussemaker van Onderwijs en Wetenschappen zou materiële en politieke steun moeten geven, aldus de ondertekenaars.

In verschillende steden zijn er bijeenkomsten om hier plannen voor te maken. Hogendijk: “We gaan dat een beetje afstemmen. Wat gebeurt er en waar zit de deskundigheid? Er zijn natuurlijk veel regelkwesties en het is goed dat daar over nagedacht wordt.”