Piratenpartij: studieboeken moeten gratis

De kiesdrempel zullen ze vast niet halen, laat staan dat ze in de regering komen, maar grootse plannen hebben de nieuwe politieke partijen allemaal. Ook voor het hoger onderwijs beloven ze gouden bergen.

Zo wil de Partij voor Mens en Spirit, die bewustzijnsgroei nastreeft en spirituele politiek wil bedrijven, een miljard euro extra uittrekken voor de studiebeurs. Studenten krijgen wat deze partij betreft een beurs van 175 euro per maand en betalen dan geen collegegeld meer. De financiering van onderwijsinstellingen zou moeten afhangen van de kwaliteit en tevredenheid van studenten.

Misschien kunnen de spirituelen in de toekomst een coalitie vormen met de Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland, want die willen iets vergelijkbaars: een ‘ontwikkelbudget’ plus een basisinkomen voor iedere burger. Ook gaat de leerplicht voor jongeren op de helling. Die wordt vervangen door “het leeftijdloze ontwikkelrecht”. Als dat allemaal lukt, wil de partij de financiering van onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten stopzetten. Die is dan nergens meer voor nodig.

Ook de Libertaristische Partij (“De overheid is het probleem”) wil de subsidies voor scholen, hogescholen en universiteiten beëindigen, maar om een heel andere reden. “Staatsscholen leiden tot de indoctrinatie van kinderen en tasten de vrije keuze van individuen aan”, aldus het verkiezingsprogramma. “Jongeren die absoluut niet gemotiveerd zijn om te leren of te studeren mogen daartoe niet worden gedwongen. Aan hen moet de vrijheid worden gegeven de studie voor kortere of langere tijd of zelfs voorgoed te staken.”

Al lijken ze in naam op elkaar de Liberaal Democratische Partij denkt er heel anders over dan de Libertaristische Partij. De studiefinanciering moet omhoog, vinden deze liberaal-democraten, want studenten moeten zich ongestoord op hun opleiding kunnen concentreren. De langstudeerboete wordt met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt. En niet onbelangrijk: het bindend studieadvies wordt versoepeld. Studenten verdienen toch een tweede kans?

Er gaat ook meer geld naar het onderwijs als Nederland Lokaal aan de macht komt. Althans, de partij denkt eenvoudig een slordige tien miljard euro aan verspilling te kunnen vinden in de zorg en het onderwijs. Denk alleen maar aan alle grote gebouwen die onderwijsbestuurders hebben neergezet, zegt de partij, “voor bedragen waarbij hun salarisverhogingen in het niet vallen”.

Minder duidelijk is de Partij voor de Toekomst (“Voor iedereen die het nu anders wil”), maar die wil in elk geval dat geld niet de enige prikkel is in het onderwijs. Ook “zaken als kwaliteit en duurzaamheid” moeten meetellen. De partij wil in scholen “een stimulerende omgeving creëren van kleur, licht, sfeer en ruimte”.

De Piratenpartij, op de barricade voor het recht op downloaden en vrije informatie, vindt onderwijs heel belangrijk. Mensen moeten leren om hun weg te zoeken in alle informatie. “Iedereen is journalist, wetenschapper en redacteur. Dat vereist een brede algemene kennis die verder gaat dan de hoofdlijnen van het nieuws.” Verder wil de partij de aanwezigheidsplicht voor studenten afschaffen en lesmateriaal gratis beschikbaar stellen.

En de IQ-partij, die niet mee mag doen met de verkiezingen en daar furieus om is? Die wil miljarden afpakken van oliebedrijf Shell, dat ze van moord beschuldigen. Dan is de staatsschuld opgelost. En sadisme is een hersenziekte waarop politici met een mri-scanner gecontroleerd moeten worden.